သူငယ္ခ်င္း...၊
သင္ၾကားတဲ့ဘာသာရပ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မယူမျဖစ္
ယူရမယ့္ ဘာသာရပ္ ၈ ခုကို အရင္စာထဲမွာ ငါေျပာခဲ့တယ္။ အခု အဲဒီဘာသာရပ္ေတြနဲ႔
ပတ္သက္ၿပီး တစ္ခုခ်င္းစီရဲ႕ အေၾကာင္းအရာေလးေတြကို ေျပာျပခ်င္တယ္။ ငါ့အျမင္၊
ငါ့အသိေလာက္သာ ေျပာတာျဖစ္တာမို႔ လိုအပ္ခ်က္ေတြ ရွိႏုိင္တယ္၊
ခၽြတ္ေခ်ာ္မႈေတြ ရွိႏိုင္တယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ ႀကိဳတင္ၿပီး စကားပလႅင္
ခံထားခ်င္တယ္။ ပထမဆံုး ေျပာျပခ်င္တဲ့ ဘာသာရပ္ကေတာ့ ႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒ
စိတ္ျဖာေလ့လာခ်က္ (Foreign Policy Analysis) ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာလို
စာသားအရွည္ႀကီး ျပန္႐ိုက္ရမယ့္ဒုကၡနဲ႔ အဂၤလိပ္လို
မ်က္စိေနာက္ေအာင္ ျပန္ျပန္ေရးရမယ့္ ဒုကၡေတြကေန ကင္းေ၀းရေအာင္
အဲဒီဘာသာရပ္နာမည္ကို ငါေျပာတဲ့အခါတုိင္း FPA လုိ႔ပဲ ေရးသြားမယ္။ ဒါဆိုရင္
မင္းအေနနဲ႔ ဖတ္ရတာ ရွင္းလင္းလြယ္ကူသလို ေရးရတဲ့ငါ့အဖို႔လည္း နာမည္တစ္ခုကို
ထပ္ခါထပ္ခါ ျပန္ေရးေနရတဲ့ အျဖစ္ကလည္း
လြတ္သြားမယ္။ ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးအေၾကာင္း ေျပာမယ္ဆိုရင္ ႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို
လံုး၀ခ်န္လွပ္ထားလို႔ မရဘူးဆိုတာ မင္းသိၿပီးသားမို႔ ႏြားေရွ႕ထြန္က်ဴ း
မလုပ္ေတာ့ပါဘူးေလ (ဒီေနရာမွာ ငါ့အေနနဲ႔ ဘုန္းႀကီးစာခ်တို႔၊
မိေက်ာငး္မင္း ေရခင္းျပတို႔ ဆိုတဲ့စကားပံုေတြအစား အခုသံုးခဲ့တဲ့ဟာကို
တမင္တကာ ေရြးသံုးခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္ဆုိတာ သိေစအပ္တယ္၊ ငါမရွင္းျပလည္း မင္းက
သိမွာပါပဲ)။ လိုရင္းကိုပဲ ေျပာရေအာင္ပါ။ FPA ကို သင္ၾကားပို႔ခ်တဲ့ ဆရာကေတာ့
ပါေမာကၡ မ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ တစ္ပတ္ကို ၂ ခ်ိန္ (စာသင္ခ်ိန္ ၃ နာရီၾကာ)
သင္ၾကားတယ္။ ပထမအခ်ိန္က လက္ခ်ာေပးတယ္။ ဒုတိယအခ်ိန္ကေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕
ပါ၀ါပြိဳင့္တင္ျပမႈနဲ႔ အေမးအေျဖက႑ျဖစ္တယ္။ သင္တန္းကာလ (term) တစ္ခုမွာ
စာသင္ၾကားရတဲ့ ရက္သတၱပတ္ ၁၀ ခု ရွိတယ္ဆုိတာ အရင္စာေတြထဲမွာ
ရွင္းျပၿပီးသားမို႔ အထူးအေထြ ျပန္မေျပာေတာ့ပါဘူး။ ရက္သတၱပတ္ ၁၀
ခုစာလံုးအတြက္ အပတ္စဥ္ ဖတ္႐ႈရမယ့္ အိမ္စာေဆာင္းပါးေတြကို အြန္လိုင္းက
ဆရာမ်ိဳးရဲ႕ ဖိုင္ထဲမွာ ထည့္ေပးထားၿပီးသားျဖစ္တယ္။ ပံုမွန္အားျဖင့္
တစ္ပတ္ကို ေဆာင္းပါး ၃ ပုဒ္၊ သို႔မဟုတ္ ၄ ပုဒ္ ဖတ္ၾကရတယ္။ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္
ေဆာင္းပါးအမ်ားစုဟာ စာမ်က္ႏွာ ၃၀ နဲ႔ ၄၀ ၾကားမွာ ရွိတတ္တယ္။ ဘယ္အပတ္မွာ
ဘယ္ေက်ာင္းသားက ဘယ္ေဆာင္းပါးကို ပါ၀ါပြိဳင့္တင္ျပရမယ္ ဆိုတာကိုလည္း
တစ္ခါတည္း သတ္မွတ္ေပးထားၿပီး ျဖစ္တတ္တယ္။ ေသခ်ာတာကေတာ့ ေက်ာင္းသားတုိင္းဟာ
ကိုယ္တာ၀န္က်တဲ့ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ပါ၀ါပြိဳင့္ တင္ျပရတာပါပဲ။
ကံစမ္းမဲေဖာက္သလို ရင္ခုန္ရတာ မဟုတ္ဘဲ ေလွေပၚကေန ဘယ္သူ႔ကို
တြန္းခ်ရမလဲဆုိတဲ့ မဲလိပ္ႏိႈက္သလို ရင္ခုန္ရတာလည္း ရွိေသးတယ္။
အျခားမဟုတ္ဘူး... Summary Writing လို႔ေခၚတဲ့ သင္ခန္းစာနဲ႔
သက္ဆုိင္တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြအေပၚမွာ ဘယ္လိုနားလည္သလဲ ဆိုတာကို
အႏွစ္ခ်ဳပ္ျပန္ေရးရတဲ့ အစီအစဥ္ပဲျဖစ္တယ္။ အမွန္အတုိင္းေျပာရရင္ ပါေမာကၡ
မ်ိဳး ရဲ႕ အဲဒီအစီအစဥ္ကို ငါတို႔ ေက်ာင္းသားေတြ ေၾကာက္ၾကတယ္ကြ။ အပတ္စဥ္
ဖတ္႐ႈဖို႔အတြက္ အိမ္စာေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေရေရလည္လည္
နားလည္ေအာင္ ဖတ္မထားရင္ေတာ့ အခန္းထဲမွာ ရြာလည္ၿပီပဲေဟ့။
စာအုပ္မၾကည့္ရဘူးတို႔၊ ေပးထားတဲ့ေဆာင္းပါးေတြကို မၾကည့္ရဘူးတို႔ဆိုတဲ့
ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ မရွိပဲ Open Book System နဲ႔ ႀကိဳက္တဲ့စာအုပ္ကို
ၾကည့္ေရးလို႔ ၾကည့္ေျဖလို႔ ရပါတယ္ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ ဖတ္မထားရင္၊ နားမလည္ထားရင္
ဘယ္စာရြက္ထဲက ဘယ္စာကို ကူးရမယ္ဆုိတာကို ဘယ္လိုမွ ရွာလို႔ေတြ႕မွာမဟုတ္ဘူး။
ဆရာေမးတဲ့ ေမးခြန္းအမ်ားစုကလည္း စာရြက္ထဲကေန ျပန္ကူးၿပီး ေျဖလို႔ရတဲ့ဟာေတြ
မဟုတ္တတ္ဘူး။ ဖတ္ထားတဲ့ ေဆာင္းပါးထဲက အႏွစ္ခ်ဳပ္ကို နားလည္မွသာလွ်င္
ကုိယ့္ဘာသာကုိယ္ စဥ္းစားဆင္ျခင္ၿပီး ျပန္ေရးရတာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္တတ္တယ္။
စာသင္ႏွစ္ တစ္ႏွစ္သာၿပီးသြားတယ္... ငါျဖင့္ အခုအခ်ိန္အထိ
ဆရာမ်ိဳးေရးခုိင္းတဲ့ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေရးသားျခင္းကို
ကြက္တိမွန္ေအာင္ ေရးႏုိင္တဲ့ေက်ာင္းသား၊ ဆရာမ်ိဳး
ခ်ီးက်ဴ းရေလာက္ေအာင္ ေျဖႏုိင္တဲ့ ေက်ာင္းသားရယ္လို႔ တစ္ခါေလးမွ် မၾကားဖူး၊
မေတြ႔ဖူးေသးဘူး။ ဒါကလည္း က်ားနဲ႔ဆင္ လယ္ျပင္မွာ မေတြ႕ေသးလို႔ ျဖစ္မွာပါ။
အခုလာမယ့္ စာသင္ႏွစ္မွာေတာ့ ဆရာမ်ိဳးဆီက ထူးျခားတဲ့ မွတ္ခ်က္စကားေတြ
ၾကားရေတာ့မယ္လို႔ ငါျဖင့္ အခုကတည္းက ႀကိဳၿပီးေတာ့ သိေနသလိုပဲကြာ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္က အင္မတန္မွ စာႀကိဳးစားတဲ့၊ စာေတာ္တဲ့
ဒုတိယႏွစ္ေက်ာင္းသားႀကီး အခ်ိဳ႕နဲ႔ ဆရာမ်ိဳးအတန္းေတြ အတူတက္ခြင့္ ရခဲ့တယ္။
စာအုပ္နဲ႔မ်က္ႏွာမခြာေအာင္ စာၾကည့္ၾကတဲ့ အဲဒီေက်ာင္းသားႀကီးေတြေတာင္မွ
ဆရာမ်ိဳးရဲ႕ Summary Writing ကို ေၾကာက္ၾကတယ္ကြ။ ဆရာအၿမဲတမ္း ေျပာေနက်
စကားရွိတယ္ကြ။ သင္ပုန္းေပၚမွာ ေမးခြန္းေရးၿပီးတုိင္း " "
"လြယ္လြယ္ေလး ေမးထားတာ၊ စာဖတ္ထားရင္ ၃ မိနစ္ေလာက္နဲ႔ ေရးလို႔ၿပီးတယ္" " "
တဲ့။ တကယ့္တကယ္က်ေတာ့ အဲဒီ ၃ မိနစ္အတြင္း ေရးဖို႔ေနေနသာသာ
ေမးတဲ့ေမးခြန္းကို နားလည္ေအာင္ ႀကိဳးစားရတာက ၃ မိနစ္၊ ေဆာင္းပါးကို
ဖင္ျပန္ေခါငး္ျပန္ ျပန္လွန္ေနတာက ၅ မိနစ္ေလာက္ ၾကာတတ္တယ္။ သူ႔အတြက္ကေတာ့
လြယ္လြယ္ေလးေပါ့ကြာ။ ငါတို႔အတြက္က်ေတာ့ ဆင္က်ီစားရာ
ဆိတ္မခံသာ ျဖစ္ေနေတာ့တာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ သတ္မွတ္တဲ့အခ်ိန္ ၁၀ မိနစ္အတြင္းမွာ
ငါတို႔ထင္ရာျမင္ရာ ကူးခ်လိုက္တာပဲေဟ့။ အပတ္တုိင္းမွာ ေရးရတာ မဟုတ္ေလေတာ့
ဘယ္အပတ္မွာ ေရးခုိင္းမွာလဲဆိုၿပီး ရင္တထိတ္ထိတ္နဲ႔ ရင္ခုန္ရတာလည္း
ရသတစ္ခုပဲ။ တစ္ခါတေလမွာ ဆရာက ငါတို႔ေတြကို စေနာက္တတ္ေသးတယ္ကြ။
စာသင္ဖို႔အတြက္ သူအတန္းထဲ ၀င္လာတဲ့အခ်ိန္ သူ႔လက္ထဲမွာ
Summary ေရးတဲ့အခါတုိင္း အသံုးျပဳရတဲ့ အေျဖလႊာစာရြက္လြတ္ေတြမ်ား ပါလာခဲ့ရင္
တစ္တန္းလံုး စကားသံေတြတိတ္သြားၿပီး၊ မ်က္ႏွာငယ္ေလးေတြ ျဖစ္သြားတတ္ၾကတယ္။
ဆရာက အဲဒီအေျဖလႊာစာရြက္လြတ္ေတြကို စာေရးစားပြဲေပၚကို ဘုန္းကနဲ
ပစ္ခ်လိုက္ၿပီး " " " Summary ေရးဖို႔အတြက္ အသင့္ျဖစ္ေနၾကၿပီမလား" " "
လို႔ ေမးလိုက္ရင္ တစ္တန္းလံုးက ဇာတ္တုိက္ထားစရာ၊ ႀကိဳတင္ေလ့က်င့္ထားစရာ
မလိုဘဲ ျပာျပာသလဲပဲ တစ္ညီတစ္ၫြတ္တည္း အက်ယ္ႀကီး ျပန္ေျဖတတ္ၾကတယ္။ " " " No "
" " တဲ့။ အဆိုေတာ္ ေလးျဖဴနဲ႔ သူ႔ပရိသတ္ေတြ စင္ေပၚနဲ႔စင္ေအာက္ အတုိင္အေဖာက္
ညီတယ္ဆိုတာေလာက္ေတာ့ ငါတို႔က သနားတာေပါ့ကြာ။ ဆရာက ဘာမွ်ဆက္မေျပာဘဲ
ပထမတစ္ခ်ိန္လံုးကို လက္ခ်ာေပးတယ္။ ငါတို႔ေတြမွာ လက္ခ်ာကိုလည္း နားေထာင္ရ၊
အတန္းေရွ႕ဆံုးက စာေရးစားပြဲေပၚမွာ တင္ထားတဲ့ အေျဖလႊာေတြကို
ၾကည့္မိခ်ိန္ဆိုရင္ သက္ျပင္းခ်ရနဲ႔ တကယ့္ကုိ ငရဲက်ေနသလိုပါပဲကြာ။
စာသင္ခ်ိန္ တစ္ခ်ိန္ၿပီးလို႔ ေခတၱနားခ်ိန္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသားေတြခမ်ာ မေနတတ္၊
မထုိင္တတ္၊ ေမ်ာက္မီးခဲကိုင္မိသလို ျဖစ္ေနရၿပီ။ ဒုတိယအခ်ိန္ ျပန္စေတာ့မယ္
ဆိုတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆရာမ်ိဳး မ်က္ႏွာနဲ႔ ပါးစပ္ကို လံုး၀ကို အလြတ္မေပးေတာ့ဘူး။
သူဘာေျပာမလဲ၊ သူဘာေရးမလဲ အကုန္လိုက္ၾကည့္ေနၾကေတာ့တာပဲ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ
ဆရာမ်ိဳးက " " " ပထမေဆာင္းပါးကို ပါ၀ါပြိဳင့္လုပ္မွာ ဘယ္သူတုနး္၊ စေတာ့... "
" " လို႔မ်ား ေျပာလုိက္ရင္ တစ္တန္းလံုးရဲ႕ ၿပံဳးသြားတဲ့မ်က္ႏွာေတြကို
မင္းကို ျပခ်င္လိုက္တာကြာ။ ငါတို႔ႏုိင္ငံ အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ကေန
လြတ္လပ္ေရးရၿပီလို႔ ေရဒီယိုက ေၾကညာတဲ့အခ်ိန္မွာ ျမန္မာျပည္သူေတြ
ဘယ္ေလာက္ေပ်ာ္ခဲ့ၾကသလဲ ဆုိတာကို အဲဒီအခ်ိန္ ငါမေမြးေသးေတာ့ ေသခ်ာမသိဘူး။
အတန္းထဲမွာ ေစာေစာေျပာခဲ့တဲ့ အျဖစ္အပ်က္နဲ႔ ႀကံဳရတဲ့အခါမွာေတာ့
အေတာ္ေပ်ာ္တာေဟ့။ အဲဒီအခ်ိန္က်မွပဲ ေက်ာင္းသားေတြလည္း
ၿပံဳးၿပံဳးေပ်ာ္ေပ်ာ္နဲ႔ ဟိုလႈပ္ဒီလႈပ္ လႈပ္ႏုိင္ေတာ့တယ္။ ငါေရးတာေတြကို
မင္းဖတ္ရေတာ့ အတိသယေတြ သိပ္မ်ားတာပဲလို႔ ထင္မိေကာင္း ထင္မိလိမ့္မယ္။
မင္းကုိယ္တုိင္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ရတဲ့အခါ အခု ငါေရးျပေနတဲ့အတုိင္း
ခံစားရပါလိမ့္မယ္။ ကဲ... FPA နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သင္ၾကားရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို
အႏွစ္ခ်ဳပ္ ေျပာပါရေစကြာ။ ငါ့သေဘာနဲ႔ငါ ရွင္းျပေနရင္ မလိုလားအပ္တဲ့
လြဲေခ်ာ္မႈေတြ ျဖစ္ႏုိင္တာမို႔
ရက္သတၱပတ္အလိုက္ ေဆြးေႏြးသင္ၾကားပို႔ခ်ေပးတဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြကို ေအာက္မွာ
ငါေရးျပလိုက္ပါတယ္။ မင္းအေနနဲ႔ အဲဒါေတြဖတ္ၿပီး ဒီဘာသာရပ္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ကို
ဆ၀ါးမိႏုိင္မယ္လို႔ ငါယံုၾကည္ပါတယ္။
( Ichiro Nyanmyokyaw)
No comments:
Post a Comment