သူငယ္ခ်င္း...၊
ဒီတစ္ခါ ေျပာျပခ်င္တဲ့ ဘာသာရပ္ကေတာ့ " သံခင္းတမန္ခင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပရိယာယ္ " (Diplomacy and Statecraft) ဘာသာရပ္ျဖစ္တယ္။ လက္ရွိႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္မွာ အလြန္အေရးပါ၊ အသံုး၀င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာျဖစ္သလို အင္မတန္မွလည္း စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတယ္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက က်င့္သံုးလာခဲ့တဲ့ သံခင္းတမန္ခင္း နည္းလမ္းေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးပရိယာယ္ေတြမွသည္ ယေန႔ေခတ္ နည္းလမ္းေတြ၊ ပရိယာယ္ေတြအထိ ေလ့လာသင္ယူခြင့္ ရရွိခဲ့တယ္။ ငါတို႔နဲ႔အတူ တက္ေရာက္သင္ၾကားေနတဲ့ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ျမန္မာပညာေတာ္သင္ေတြဟာ ဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အင္မတန္မွ အားကိုးရတယ္ကြ။ အခ်ိဳ႕ေသာ သေဘာတရားေတြကို သူတို႔ေတြဆီကေန ေမးျမန္းဆည္းပူး မွတ္သားၾကရတယ္။ အခ်ိဳ႕ေတြဆိုရင္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားမွာ သံတမန္ေတြအျဖစ္ ၂ ႀကိမ္ေလာက္ထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ ဖူးသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ သူတို႔ျပန္ေျပာျပတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳေတြကို နားေထာင္ခြင့္ရတာဟာ အင္မတန္မွ ကုသိုယ္ထူးသလို စိတ္၀င္စားစရာလည္း ေကာင္းလွတယ္။ အျခားႏုိင္ငံေတြက လာတက္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုကလည္း သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ သံတမန္ေတြ ျဖစ္ၾကတာမို႔ စာသင္ခန္းထဲမွာ သူတို႔ေတြ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါ ငါတို႔အတြက္ မတူညီတဲ့ ဗဟုသုတ၊ အေတြးအျမင္၊ အေတြ႕အႀကံဳေတြ ရရွိေစတယ္။ ငါတို႔ ပထမႏွစ္ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ကံေကာင္းခဲ့တာ တစ္ခုကေတာ့ ဒုတိယႏွစ္ ေက်ာင္းသားႀကီးအခ်ိဳ႕နဲ႔အတူ ဒီဘာသာရပ္ကို သင္ၾကားေလ့လာခြင့္ ရရွိခဲ့တာပဲကြ။ သူတို႔ေတြဟာ အင္မတန္မွ ႀကိဳးစားၾကသလို၊ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္လည္း ေလ့လာသိျမင္ထားၾကတယ္ကြ။ စာသင္ခန္းထဲမွာလည္း ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူေတြ ျဖစ္ၾကၿပီးေတာ့ စာသင္ခန္းျပင္ပမွာ ငါတို႔ေတြ မရွင္းလင္း၊ နားမလည္တာေတြကို ျပန္လည္ကူညီ ရွင္းျပႏုိင္ၾကသူေတြလည္း ျဖစ္ၾကတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ တက္ႂကြမႈ၊ ႀကိဳးစားမႈ၊ လိုခ်င္စိတ္ရွိမႈ၊ ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္တတ္မႈ၊ ႐ုိင္းပင္းကူညီတတ္မႈ စတာေတြကို ငါတို႔ေတြ အတုယူ အားက်ခြင့္ ရခဲ့ၾကတယ္။ ငါမ်ား မင္းတို႔နဲ႔အတူ တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ရင္ အဲဒီလိုမ်ိဳး စံျပျဖစ္ေအာင္ ေနႏုိင္ပါ့မလားလို႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ စိုးရိမ္စိတ္၀င္ သံသယျဖစ္မိတယ္ကြာ။
ဒီဘာသာရပ္ကို သင္ၾကားပို႔ခ်သူက ပါေမာကၡ မ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ သူ႔အေၾကာင္းကို ေရွ႕ကစာေတြမွာ အက်ယ္တ၀င့္ ေျပာၿပီးသားမို႔ အထူးအေထြ ထပ္ေျပာစရာ မရွိပါဘူး။ ႏုိင္ငံတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု သံတမန္ေတြ ဘာျဖစ္လို႔ အျပန္အလွန္ ေစလႊတ္ရသလဲ ဆုိတာကေန ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးအဆံုး အေၾကာင္းအရာေပါင္းစံုကို စိတ္၀င္စားေအာင္ သင္ၾကားပို႔ခ်ႏုိင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ဒီဘာသာရပ္အတြက္ အပတ္စဥ္ဖတ္႐ႈရေအာင္ သူသတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြဟာ ငါတို႔ကို ဦးေႏွာက္မုန္တုိင္းဆင္တယ္ကြ။ မင္းဟာမင္း အဂၤလိပ္စာကို မိုးပ်ံေအာင္ ကၽြမ္းက်င္ေနပါေစ ဒီနယ္ပယ္၊ ဒီသေဘာတရားေတြနဲ႔ မယဥ္ပါးဘူးဆိုရင္၊ ယွဥ္တြဲမၾကည့္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီေဆာင္းပါးေတြက ေပးခ်င္တဲ့ သတင္းစကား (သို႔မဟုတ္) အာေဘာ္ကို နားလည္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ငါ့အတြက္ကေတာ့ အခ်ိဳ႕ေဆာင္းပါးေတြဆိုရင္ ပါေမာကၡ မ်ိဳး အတန္းထဲမွာ ျပန္ရွင္းျပမွ သူတို႔ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအာေဘာ္ကို သေဘာေပါက္တယ္ကြ။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း ဆရာမ်ိဳးကို အႀကံျပဳခဲ့ဖူးတယ္။ ငါတို႔ေတြက နားမလည္ေသးတဲ့၊ မသင္ၾကားရေသးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ႀကိဳတင္ၿပီး စာဖတ္ေနရသလို ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ခက္ခဲမႈ ရွိသလားလို႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့လည္း သူ႔လက္ခ်ာကို နားေထာင္ၿပီးမွသာ ငါတို႔အေနနဲ႔ ေဆာင္းပါးေတြကို ဖတ္မယ္ဆိုရင္ သူရွင္းျပတဲ့အခ်ိန္မွာ ေဆာင္းပါးထဲက အခ်က္ေတြကို ခ်ိတ္ဆက္မိသြားတာမ်ိုး ျဖစ္ပါ့မလားလို႔လည္း သံသယျဖစ္မိတယ္။ ငါေျပာတာ ႐ႈပ္သြားတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ မင္းနားလည္ေအာင္ ေျပာျပရရင္ကြာ... အပတ္စဥ္အလိုက္ ဖတ္႐ႈေလ့လာရမယ့္ ေဆာင္းပါးေတြကို ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ ေပးထားတယ္ဆုိတာ အရင္စာေတြထဲမွာ ငါေျပာခဲ့ၿပီးသားမို႔ မင္းသိၿပီး ျဖစ္လိမ့္မယ္ထင္တယ္။ တစ္ဆက္တည္းပဲ အပတ္စဥ္အလိုက္ ဘယ္သူက ဘယ္ေဆာင္းပါးကို ပါ၀ါပြိဳင့္ တင္ျပရမယ္ဆိုတာကိုလည္း သတ္မွတ္ေပးထားၿပီး ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ေက်ာင္းသားတုိင္းဟာ အိမ္စာသတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ အကုန္လံုးကို ဖတ္႐ႈလာဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ပါ၀ါပြိဳင့္တင္ျပဖို႔ တာ၀န္က်တဲ့ ေက်ာင္းသားကေတာ့ ေဆာင္းပါးအကုန္လံုးကို ဖတ္ဖို႔လိုတဲ့အျပင္၊ သူတာ၀န္က်တဲ့ ေဆာင္းပါးအတြက္လည္း ပါ၀ါပြိဳင့္ ျပင္ဆင္လာဖို႔ လိုအပ္တယ္။ အဲဒီအပတ္မွာ သင္မယ့္အေၾကာင္းအရာက "စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္း" (Diplomacy in Cold War) ဆိုၾကပါစို႔။ ငါတို႔ေတြက အဲဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့၊ သတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကို ႀကိဳတင္ဖတ္႐ႈၾကရတယ္။ ပါ၀ါပြိဳင့္ျပင္သူကလည္း ငါတို႔လိုပဲ ေဆာင္းပါးကို ႀကိဳတင္ဖတ္႐ႈၿပီး ေဆြးေႏြးေျပာၾကားဖို႔ ျပင္ဆင္လာရတယ္။ စာသင္ခန္းထဲ ေရာက္တဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ ပထမအခ်ိန္မွာ စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လက္ခ်ာကို ပါေမာကၡက ပို႔ဳခ်တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့မွ ငါတို႔ေတြက စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဇာတ္ရည္လည္တယ္။ ဘယ္လိုသမုိင္းေၾကာင္းေတြ ရွိခဲ့ဖူးတယ္၊ ဘယ္လိုနည္းလမ္းေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ ထိန္းညႇိခဲ့ၾကဖူးတယ္၊ လူလည္က်ခဲ့ၾကဖူးတယ္ ဆိုတာေတြကို သိလာရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့မွ ငါတို႔ေဆာင္းပါးထဲက ဘယ္အေၾကာင္းအရာက ဘယ္လိုဆိုတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္သေဘာေပါက္တာကြ။ အဲဒီေတာ့ ငါအေပၚမွာ ေျပာခဲ့သလို သင္ၿပီးမွ ေဆာင္းပါးေတြ ဖတ္သင့္သလား၊ အဲဒါေတြဖတ္ၿပီးမွ သင္တာက ပိုေကာင္းသလား ဆုိတာကို ငါေတာ့ျဖင့္ မေျပာတတ္ေတာ့ပါဘူးကြာ။
ကဲ... အခုေတာ့ အဲဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သင္တန္းကာလအတြင္း ရက္သတၱပတ္အလိုက္ ဘာေတြသင္ၾကားပို႔ခ်သလဲ ဆိုတာကိုလည္း မင္းသိေအာင္ ေျပာျပရဦးမယ္။
အခု ငါေရးျပခဲ့တဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြဟာ အျခားလူေတြေတာ့ မသိဘူး၊ မင္းအတြက္ေတာ့ စိတ္၀င္စားစရာေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနမယ္ဆိုတာ ငါသိတယ္။ မင္း ေန႔စဥ္ဖတ္႐ႈေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ျဖစ္တဲ့အျပင္ မင္းရဲ႕ အလုပ္ခြင္မွာလည္း မျမင္ခ်င္အဆံုး အၿမဲတေစ ျမင္ေနေတြ႕ေနရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ မဟုတ္လား။ ဘီဘီစီ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္မွာ ဟိုးတစ္ခ်ိန္က ငါစြဲစြဲလန္းလန္း နားေထာင္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဦးေလးႀကီး ဦးေဖသန္းရဲ႕ ေလသံကို ငွားေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့... ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အေရးအခင္း ကာလတုန္းက အေမရိကန္စစ္သေဘၤာေတြ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ မေ၀းလွတဲ့ ပင္လယ္ျပင္ထဲမွာ ဘာျဖစ္လို႔ လာေက်ာက္ခ်ရတာလဲ... အရင္တုန္းက သံခင္းတမန္ခင္း ကိစၥရပ္ေတြကို ကုိယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ေဆာင္ရြက္တာျဖစ္ေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြခ်င္း ကိုယ္တုိင္စကားေျပာလာၾကတာ ေကာင္းသလား၊ မေကာင္းဘူးလား.... စစ္ေအးကာလ ၿပီးဆံုးသြားတာ ဘာေၾကာင့္လဲ.... ဂ်ပန္ႏုိင္ငံအေနနဲ႔ အေမရိကန္ရဲ႕ လံုၿခံဳေရးထီးရိပ္ေအာက္မွာ ခိုေနပါလ်က္နဲ႔ အခုေနာက္ပိုင္း စစ္ေရးအသံုးစရိတ္ကို ဘာျဖစ္လို႔ ပိုသံုးလာရတာလဲ... ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ဘာေၾကာင့္ ၿပိဳကြဲသြားခဲ့ရတာလဲ.... သံတမန္ေတြမွာ ဘယ္လိုအေၾကာင္းအရာေတြကို သက္ဆိုင္ရာႏုိင္ငံေတြဆီ ျပန္လည္သတင္းပို႔ဖို႔ လိုအပ္သလဲ.... သံတမန္ေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဘယ္လိုအရည္အခ်င္းေတြ လိုအပ္သလဲ... အခ်ိဳ႕ေသာ ႏုိင္ငံေသးေသးေလးေတြဟာ သံခင္းတမန္ခင္း ေကာင္းတဲ့အတြက္ ဘယ္လိုအက်ိဳးေက်းဇူးေတြ ခံစားေနရသလဲ... ႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒနဲ႔ သံခင္းတမန္ခင္း ဘာကြာသလဲ... သံခင္းတမန္ခင္းထဲမွာ ဘယ္လိုလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ ပါ၀င္သလဲ.... အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအေနနဲ႔ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါ ဘယ္လိုသံခင္းတမန္ခင္းကို က်င့္သံုးေနသလဲ... ႏ်ဴ ကလီးယားလက္နက္ဆိုတာ စကၠဴ က်ားပါပဲလို႔ ေမာ္စီတုန္းက ဘာေၾကာင့္ေျပာခဲ့တာလဲ... ႏုိင္ငံတစ္ခုရဲ႕ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာသင္႐ိုးကို ေျပာင္းလဲျခင္းဟာ အဲဒီႏုိင္ငံအေပၚ ဘယ္ေလာက္အထိ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိသလဲ.... Soft Power ဆိုတာ ဘာလဲ၊ ဘယ္သူေတြ သံုးသလဲ... ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိျခင္းဟာ သံခင္းတမန္ခင္းမွာ ဘယ္လိုအခန္းက႑ကေန ပါ၀င္ေနသလဲ... ဟန္တင္တန္ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိျခင္း (Clash of Civilization) ကို ပညာရွင္ေတြက ဘယ္လိုေ၀ဖန္ၾကသလဲ... အခ်က္အခ်ာေဒသသီအိုရီ (Heartland Theory) ဆိုတာဘာလဲ... ခ႐ုိင္းမီးယားေဒသကို ႐ုရွားက ဘာျဖစ္လို႔ အသည္းအသန္ လိုခ်င္ေနတာလဲ.... စသျဖင့္ စသျဖင့္ ေထြရာေလးပါးကို သင္ၾကားရမွာပါ။ (ေမးခြန္းတစ္ခုၿပီးတိုင္း ၀င္လာရမယ့္ တီးလံုးသံေလးေတာ့ မင္းဘာသာမင္း စိတ္ထဲမွာပဲ ၾကားေယာင္လိုက္ေပါ့ကြာ)
စာသင္ၾကားတဲ့ပံုစံကေတာ့ အရင္စာထဲမွာ ငါေရးခဲ့ဖူးတဲ့ ပါေမာကၡ မ်ိဳး ရဲ႕ စတုိင္လ္အတုိင္းပါပဲကြာ။ လက္ခ်ာေပးမယ္၊ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေရးသားျခင္းလုပ္ရမယ္၊ ပါ၀ါပြိဳင့္ တင္ျပရမယ္၊ ေဆြးေႏြးေမးျမန္းမယ္၊ သင္တန္းဆံုး စာေမးပြဲေျဖရမယ္၊ စာတမ္းငယ္တစ္ေစာင္ ေရးသားတင္သြင္းရမယ္။ သူက ဆရာလည္းျဖစ္၊ ပညာရွင္လည္းျဖစ္ဆုိေတာ့ ငါတို႔ေတြကို ေတာ္႐ံုတန္႐ံု ဘယ္ကလာၿပီး စိတ္တုိင္းက်လိမ့္မလဲကြာ... အဲဒီေတာ့ သူ႔ဆီက အမွတ္ေတြ အမ်ားႀကီးရဖို႔ မေမွ်ာ္လင့္ပါနဲ႔။ တစ္ခါတေလေတာ့လည္း ေတာင္ေတြးေျမာက္ေတြး ေလွ်ာက္ေတြးမိတယ္ကြ။ အလကားေပးရတဲ့ အမွတ္ကိုေတာင္ ကပ္ေစးနညး္ေနလို႔၊ ေက်ာင္းသားေတြကို အၿမဲတမ္း စိတ္ညစ္ေအာင္လုပ္ေနလို႔ ငါတို႔ဆရာ လူပ်ိဳႀကီးဘ၀က မကၽြတ္ႏုိင္ေသးတာမ်ားလားေပါ့။ သူငယ္ခ်င္း စာဖတ္ရင္းနဲ႔ စိတ္ေပ်ာ္ရေအာင္ အေပ်ာ္သေဘာ ထည့္ေရးလိုက္တာပါ။ အဲဒီလို တကယ္လည္း ထင္မေနပါနဲ႔ဦး။ ထင္မေနပါနဲ႔ဦးဆုိေတာ့ ငါေျပာခဲ့သမွ် ဟာသေတြခ်ည္းလို႔လည္း မေအာက္ေမ့နဲ႔ကြ။ ဆရာမ်ိဳးက အမွတ္ေပး ကပ္ေစးနည္းတာေတာ့ တကယ္ကြ...။ စိုင္းစိုင္းခမ္းလိႈင္ရဲ႕ ေလသံေလးနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ×× လုပ္ဇာတ္မဟုတ္ပါဘူး ပရိသတ္ႀကီးရယ္ ××× ေပါ့ကြာ။ ငါ့စာကို ဒီေနရာမွာ ေခတၱ နားပါရေစဦး။
(Ichiro Nyanmyokyaw)
ဒီတစ္ခါ ေျပာျပခ်င္တဲ့ ဘာသာရပ္ကေတာ့ " သံခင္းတမန္ခင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပရိယာယ္ " (Diplomacy and Statecraft) ဘာသာရပ္ျဖစ္တယ္။ လက္ရွိႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္မွာ အလြန္အေရးပါ၊ အသံုး၀င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာျဖစ္သလို အင္မတန္မွလည္း စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းတယ္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကတည္းက က်င့္သံုးလာခဲ့တဲ့ သံခင္းတမန္ခင္း နည္းလမ္းေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးပရိယာယ္ေတြမွသည္ ယေန႔ေခတ္ နည္းလမ္းေတြ၊ ပရိယာယ္ေတြအထိ ေလ့လာသင္ယူခြင့္ ရရွိခဲ့တယ္။ ငါတို႔နဲ႔အတူ တက္ေရာက္သင္ၾကားေနတဲ့ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနက ျမန္မာပညာေတာ္သင္ေတြဟာ ဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အင္မတန္မွ အားကိုးရတယ္ကြ။ အခ်ိဳ႕ေသာ သေဘာတရားေတြကို သူတို႔ေတြဆီကေန ေမးျမန္းဆည္းပူး မွတ္သားၾကရတယ္။ အခ်ိဳ႕ေတြဆိုရင္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားမွာ သံတမန္ေတြအျဖစ္ ၂ ႀကိမ္ေလာက္ထိ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ ဖူးသူေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ သူတို႔ျပန္ေျပာျပတဲ့ အေတြ႕အႀကံဳေတြကို နားေထာင္ခြင့္ရတာဟာ အင္မတန္မွ ကုသိုယ္ထူးသလို စိတ္၀င္စားစရာလည္း ေကာင္းလွတယ္။ အျခားႏုိင္ငံေတြက လာတက္ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားအမ်ားစုကလည္း သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာနေတြမွာ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ သံတမန္ေတြ ျဖစ္ၾကတာမို႔ စာသင္ခန္းထဲမွာ သူတို႔ေတြ ေဆြးေႏြးၾကတဲ့အခါ ငါတို႔အတြက္ မတူညီတဲ့ ဗဟုသုတ၊ အေတြးအျမင္၊ အေတြ႕အႀကံဳေတြ ရရွိေစတယ္။ ငါတို႔ ပထမႏွစ္ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ကံေကာင္းခဲ့တာ တစ္ခုကေတာ့ ဒုတိယႏွစ္ ေက်ာင္းသားႀကီးအခ်ိဳ႕နဲ႔အတူ ဒီဘာသာရပ္ကို သင္ၾကားေလ့လာခြင့္ ရရွိခဲ့တာပဲကြ။ သူတို႔ေတြဟာ အင္မတန္မွ ႀကိဳးစားၾကသလို၊ ႏွံ႔ႏွံ႔စပ္စပ္လည္း ေလ့လာသိျမင္ထားၾကတယ္ကြ။ စာသင္ခန္းထဲမွာလည္း ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူေတြ ျဖစ္ၾကၿပီးေတာ့ စာသင္ခန္းျပင္ပမွာ ငါတို႔ေတြ မရွင္းလင္း၊ နားမလည္တာေတြကို ျပန္လည္ကူညီ ရွင္းျပႏုိင္ၾကသူေတြလည္း ျဖစ္ၾကတယ္။ သူတို႔ေတြရဲ႕ တက္ႂကြမႈ၊ ႀကိဳးစားမႈ၊ လိုခ်င္စိတ္ရွိမႈ၊ ပူးေပါင္းပါ၀င္ေဆာင္ရြက္တတ္မႈ၊ ႐ုိင္းပင္းကူညီတတ္မႈ စတာေတြကို ငါတို႔ေတြ အတုယူ အားက်ခြင့္ ရခဲ့ၾကတယ္။ ငါမ်ား မင္းတို႔နဲ႔အတူ တက္ေရာက္ခြင့္ရခဲ့ရင္ အဲဒီလိုမ်ိဳး စံျပျဖစ္ေအာင္ ေနႏုိင္ပါ့မလားလို႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ စိုးရိမ္စိတ္၀င္ သံသယျဖစ္မိတယ္ကြာ။
ဒီဘာသာရပ္ကို သင္ၾကားပို႔ခ်သူက ပါေမာကၡ မ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ သူ႔အေၾကာင္းကို ေရွ႕ကစာေတြမွာ အက်ယ္တ၀င့္ ေျပာၿပီးသားမို႔ အထူးအေထြ ထပ္ေျပာစရာ မရွိပါဘူး။ ႏုိင္ငံတစ္ခုနဲ႔တစ္ခု သံတမန္ေတြ ဘာျဖစ္လို႔ အျပန္အလွန္ ေစလႊတ္ရသလဲ ဆုိတာကေန ပထ၀ီႏုိင္ငံေရးအဆံုး အေၾကာင္းအရာေပါင္းစံုကို စိတ္၀င္စားေအာင္ သင္ၾကားပို႔ခ်ႏုိင္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ဒီဘာသာရပ္အတြက္ အပတ္စဥ္ဖတ္႐ႈရေအာင္ သူသတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြဟာ ငါတို႔ကို ဦးေႏွာက္မုန္တုိင္းဆင္တယ္ကြ။ မင္းဟာမင္း အဂၤလိပ္စာကို မိုးပ်ံေအာင္ ကၽြမ္းက်င္ေနပါေစ ဒီနယ္ပယ္၊ ဒီသေဘာတရားေတြနဲ႔ မယဥ္ပါးဘူးဆိုရင္၊ ယွဥ္တြဲမၾကည့္ဘူးဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီေဆာင္းပါးေတြက ေပးခ်င္တဲ့ သတင္းစကား (သို႔မဟုတ္) အာေဘာ္ကို နားလည္ႏုိင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ငါ့အတြက္ကေတာ့ အခ်ိဳ႕ေဆာင္းပါးေတြဆိုရင္ ပါေမာကၡ မ်ိဳး အတန္းထဲမွာ ျပန္ရွင္းျပမွ သူတို႔ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းအာေဘာ္ကို သေဘာေပါက္တယ္ကြ။ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း ဆရာမ်ိဳးကို အႀကံျပဳခဲ့ဖူးတယ္။ ငါတို႔ေတြက နားမလည္ေသးတဲ့၊ မသင္ၾကားရေသးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြကို ႀကိဳတင္ၿပီး စာဖတ္ေနရသလို ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ ခက္ခဲမႈ ရွိသလားလို႔ပါ။ ဒါေပမယ့္ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့လည္း သူ႔လက္ခ်ာကို နားေထာင္ၿပီးမွသာ ငါတို႔အေနနဲ႔ ေဆာင္းပါးေတြကို ဖတ္မယ္ဆိုရင္ သူရွင္းျပတဲ့အခ်ိန္မွာ ေဆာင္းပါးထဲက အခ်က္ေတြကို ခ်ိတ္ဆက္မိသြားတာမ်ိုး ျဖစ္ပါ့မလားလို႔လည္း သံသယျဖစ္မိတယ္။ ငါေျပာတာ ႐ႈပ္သြားတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ မင္းနားလည္ေအာင္ ေျပာျပရရင္ကြာ... အပတ္စဥ္အလိုက္ ဖတ္႐ႈေလ့လာရမယ့္ ေဆာင္းပါးေတြကို ႀကိဳတင္သတ္မွတ္ ေပးထားတယ္ဆုိတာ အရင္စာေတြထဲမွာ ငါေျပာခဲ့ၿပီးသားမို႔ မင္းသိၿပီး ျဖစ္လိမ့္မယ္ထင္တယ္။ တစ္ဆက္တည္းပဲ အပတ္စဥ္အလိုက္ ဘယ္သူက ဘယ္ေဆာင္းပါးကို ပါ၀ါပြိဳင့္ တင္ျပရမယ္ဆိုတာကိုလည္း သတ္မွတ္ေပးထားၿပီး ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ ေက်ာင္းသားတုိင္းဟာ အိမ္စာသတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ အကုန္လံုးကို ဖတ္႐ႈလာဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ပါ၀ါပြိဳင့္တင္ျပဖို႔ တာ၀န္က်တဲ့ ေက်ာင္းသားကေတာ့ ေဆာင္းပါးအကုန္လံုးကို ဖတ္ဖို႔လိုတဲ့အျပင္၊ သူတာ၀န္က်တဲ့ ေဆာင္းပါးအတြက္လည္း ပါ၀ါပြိဳင့္ ျပင္ဆင္လာဖို႔ လိုအပ္တယ္။ အဲဒီအပတ္မွာ သင္မယ့္အေၾကာင္းအရာက "စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္း" (Diplomacy in Cold War) ဆိုၾကပါစို႔။ ငါတို႔ေတြက အဲဒီအေၾကာင္းအရာနဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့၊ သတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြကို ႀကိဳတင္ဖတ္႐ႈၾကရတယ္။ ပါ၀ါပြိဳင့္ျပင္သူကလည္း ငါတို႔လိုပဲ ေဆာင္းပါးကို ႀကိဳတင္ဖတ္႐ႈၿပီး ေဆြးေႏြးေျပာၾကားဖို႔ ျပင္ဆင္လာရတယ္။ စာသင္ခန္းထဲ ေရာက္တဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ ပထမအခ်ိန္မွာ စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လက္ခ်ာကို ပါေမာကၡက ပို႔ဳခ်တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့မွ ငါတို႔ေတြက စစ္ေအးကာလ သံခင္းတမန္ခင္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဇာတ္ရည္လည္တယ္။ ဘယ္လိုသမုိင္းေၾကာင္းေတြ ရွိခဲ့ဖူးတယ္၊ ဘယ္လိုနည္းလမ္းေတြနဲ႔ အျပန္အလွန္ ထိန္းညႇိခဲ့ၾကဖူးတယ္၊ လူလည္က်ခဲ့ၾကဖူးတယ္ ဆိုတာေတြကို သိလာရတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က်ေတာ့မွ ငါတို႔ေဆာင္းပါးထဲက ဘယ္အေၾကာင္းအရာက ဘယ္လိုဆိုတာကို ေသေသခ်ာခ်ာ နားလည္သေဘာေပါက္တာကြ။ အဲဒီေတာ့ ငါအေပၚမွာ ေျပာခဲ့သလို သင္ၿပီးမွ ေဆာင္းပါးေတြ ဖတ္သင့္သလား၊ အဲဒါေတြဖတ္ၿပီးမွ သင္တာက ပိုေကာင္းသလား ဆုိတာကို ငါေတာ့ျဖင့္ မေျပာတတ္ေတာ့ပါဘူးကြာ။
ကဲ... အခုေတာ့ အဲဒီဘာသာရပ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သင္တန္းကာလအတြင္း ရက္သတၱပတ္အလိုက္ ဘာေတြသင္ၾကားပို႔ခ်သလဲ ဆိုတာကိုလည္း မင္းသိေအာင္ ေျပာျပရဦးမယ္။
- Evolution of Diplomacy - from classical to modern age
- Diplomacy during the Cold War
- International Relations Theory and Diplomacy
- Functions and Institutions of Diplomacy
- Force and Diplomacy
- Soft Power and Public Diplomacy
- Transforming and Enlarging Diplomacy
- Geopolitics and Resource Diplomacy
- Intelligence Operations and Propaganda
- Political Economy and Diplomacy
အခု ငါေရးျပခဲ့တဲ့ ေခါင္းစဥ္ေတြဟာ အျခားလူေတြေတာ့ မသိဘူး၊ မင္းအတြက္ေတာ့ စိတ္၀င္စားစရာေတြခ်ည္း ျဖစ္ေနမယ္ဆိုတာ ငါသိတယ္။ မင္း ေန႔စဥ္ဖတ္႐ႈေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ျဖစ္တဲ့အျပင္ မင္းရဲ႕ အလုပ္ခြင္မွာလည္း မျမင္ခ်င္အဆံုး အၿမဲတေစ ျမင္ေနေတြ႕ေနရတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ မဟုတ္လား။ ဘီဘီစီ ျမန္မာပိုင္းအစီအစဥ္မွာ ဟိုးတစ္ခ်ိန္က ငါစြဲစြဲလန္းလန္း နားေထာင္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဦးေလးႀကီး ဦးေဖသန္းရဲ႕ ေလသံကို ငွားေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့... ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ အေရးအခင္း ကာလတုန္းက အေမရိကန္စစ္သေဘၤာေတြ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕နဲ႔ မေ၀းလွတဲ့ ပင္လယ္ျပင္ထဲမွာ ဘာျဖစ္လို႔ လာေက်ာက္ခ်ရတာလဲ... အရင္တုန္းက သံခင္းတမန္ခင္း ကိစၥရပ္ေတြကို ကုိယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ေဆာင္ရြက္တာျဖစ္ေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာေတာ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြခ်င္း ကိုယ္တုိင္စကားေျပာလာၾကတာ ေကာင္းသလား၊ မေကာင္းဘူးလား.... စစ္ေအးကာလ ၿပီးဆံုးသြားတာ ဘာေၾကာင့္လဲ.... ဂ်ပန္ႏုိင္ငံအေနနဲ႔ အေမရိကန္ရဲ႕ လံုၿခံဳေရးထီးရိပ္ေအာက္မွာ ခိုေနပါလ်က္နဲ႔ အခုေနာက္ပိုင္း စစ္ေရးအသံုးစရိတ္ကို ဘာျဖစ္လို႔ ပိုသံုးလာရတာလဲ... ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ဘာေၾကာင့္ ၿပိဳကြဲသြားခဲ့ရတာလဲ.... သံတမန္ေတြမွာ ဘယ္လိုအေၾကာင္းအရာေတြကို သက္ဆိုင္ရာႏုိင္ငံေတြဆီ ျပန္လည္သတင္းပို႔ဖို႔ လိုအပ္သလဲ.... သံတမန္ေကာင္းတစ္ဦး ျဖစ္ဖို႔အတြက္ ဘယ္လိုအရည္အခ်င္းေတြ လိုအပ္သလဲ... အခ်ိဳ႕ေသာ ႏုိင္ငံေသးေသးေလးေတြဟာ သံခင္းတမန္ခင္း ေကာင္းတဲ့အတြက္ ဘယ္လိုအက်ိဳးေက်းဇူးေတြ ခံစားေနရသလဲ... ႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒနဲ႔ သံခင္းတမန္ခင္း ဘာကြာသလဲ... သံခင္းတမန္ခင္းထဲမွာ ဘယ္လိုလုပ္ငန္းေဆာင္တာေတြ ပါ၀င္သလဲ.... အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအေနနဲ႔ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့အခါ ဘယ္လိုသံခင္းတမန္ခင္းကို က်င့္သံုးေနသလဲ... ႏ်ဴ ကလီးယားလက္နက္ဆိုတာ စကၠဴ က်ားပါပဲလို႔ ေမာ္စီတုန္းက ဘာေၾကာင့္ေျပာခဲ့တာလဲ... ႏုိင္ငံတစ္ခုရဲ႕ ေက်ာင္းသင္ခန္းစာသင္႐ိုးကို ေျပာင္းလဲျခင္းဟာ အဲဒီႏုိင္ငံအေပၚ ဘယ္ေလာက္အထိ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ ရွိသလဲ.... Soft Power ဆိုတာ ဘာလဲ၊ ဘယ္သူေတြ သံုးသလဲ... ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိျခင္းဟာ သံခင္းတမန္ခင္းမွာ ဘယ္လိုအခန္းက႑ကေန ပါ၀င္ေနသလဲ... ဟန္တင္တန္ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိျခင္း (Clash of Civilization) ကို ပညာရွင္ေတြက ဘယ္လိုေ၀ဖန္ၾကသလဲ... အခ်က္အခ်ာေဒသသီအိုရီ (Heartland Theory) ဆိုတာဘာလဲ... ခ႐ုိင္းမီးယားေဒသကို ႐ုရွားက ဘာျဖစ္လို႔ အသည္းအသန္ လိုခ်င္ေနတာလဲ.... စသျဖင့္ စသျဖင့္ ေထြရာေလးပါးကို သင္ၾကားရမွာပါ။ (ေမးခြန္းတစ္ခုၿပီးတိုင္း ၀င္လာရမယ့္ တီးလံုးသံေလးေတာ့ မင္းဘာသာမင္း စိတ္ထဲမွာပဲ ၾကားေယာင္လိုက္ေပါ့ကြာ)
စာသင္ၾကားတဲ့ပံုစံကေတာ့ အရင္စာထဲမွာ ငါေရးခဲ့ဖူးတဲ့ ပါေမာကၡ မ်ိဳး ရဲ႕ စတုိင္လ္အတုိင္းပါပဲကြာ။ လက္ခ်ာေပးမယ္၊ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေရးသားျခင္းလုပ္ရမယ္၊ ပါ၀ါပြိဳင့္ တင္ျပရမယ္၊ ေဆြးေႏြးေမးျမန္းမယ္၊ သင္တန္းဆံုး စာေမးပြဲေျဖရမယ္၊ စာတမ္းငယ္တစ္ေစာင္ ေရးသားတင္သြင္းရမယ္။ သူက ဆရာလည္းျဖစ္၊ ပညာရွင္လည္းျဖစ္ဆုိေတာ့ ငါတို႔ေတြကို ေတာ္႐ံုတန္႐ံု ဘယ္ကလာၿပီး စိတ္တုိင္းက်လိမ့္မလဲကြာ... အဲဒီေတာ့ သူ႔ဆီက အမွတ္ေတြ အမ်ားႀကီးရဖို႔ မေမွ်ာ္လင့္ပါနဲ႔။ တစ္ခါတေလေတာ့လည္း ေတာင္ေတြးေျမာက္ေတြး ေလွ်ာက္ေတြးမိတယ္ကြ။ အလကားေပးရတဲ့ အမွတ္ကိုေတာင္ ကပ္ေစးနညး္ေနလို႔၊ ေက်ာင္းသားေတြကို အၿမဲတမ္း စိတ္ညစ္ေအာင္လုပ္ေနလို႔ ငါတို႔ဆရာ လူပ်ိဳႀကီးဘ၀က မကၽြတ္ႏုိင္ေသးတာမ်ားလားေပါ့။ သူငယ္ခ်င္း စာဖတ္ရင္းနဲ႔ စိတ္ေပ်ာ္ရေအာင္ အေပ်ာ္သေဘာ ထည့္ေရးလိုက္တာပါ။ အဲဒီလို တကယ္လည္း ထင္မေနပါနဲ႔ဦး။ ထင္မေနပါနဲ႔ဦးဆုိေတာ့ ငါေျပာခဲ့သမွ် ဟာသေတြခ်ည္းလို႔လည္း မေအာက္ေမ့နဲ႔ကြ။ ဆရာမ်ိဳးက အမွတ္ေပး ကပ္ေစးနည္းတာေတာ့ တကယ္ကြ...။ စိုင္းစိုင္းခမ္းလိႈင္ရဲ႕ ေလသံေလးနဲ႔ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ×× လုပ္ဇာတ္မဟုတ္ပါဘူး ပရိသတ္ႀကီးရယ္ ××× ေပါ့ကြာ။ ငါ့စာကို ဒီေနရာမွာ ေခတၱ နားပါရေစဦး။
(Ichiro Nyanmyokyaw)
No comments:
Post a Comment