ကမာၻေပၚမွာ က်င့္သံုးေနသမွ် ဘယ္အေျခခံ ဥပေဒမွ ၿပီးျပည့္စံုတယ္ရယ္လို႕ မရွိပါဘူး။ ရွိလည္း မရွိႏိုင္ပါဘူး။ က်င့္သံုးေနရင္းနဲ႕ လုိအပ္ခ်က္ေတြ ေခတ္နဲ႕ မဆီေလ်ာ္တာေတြ ရွိလာမွာ သဘာဝ က်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အေျခခံ ဥပေဒေတြမွာ ျပင္ဆင္ျခင္း ဆိုတဲ့ အခန္းကို စေရးကတည္းက ထည့္ေရးေပးထားၾကတာေပါ့။ တို႕ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျခခံဥပေဒမွာ အခန္း ၁၂ ဟာ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္း အခန္း ျဖစ္ပါတယ္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အေျခခံ ဥပေဒမွာလည္း အပိုင္း ၂၀ ဟာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္း အခန္း ျဖစ္ပါတယ္။
တို႕နဲ႕ သူတို႕နဲ႕ တူတဲ့အခ်က္က အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ခြင့္ အာဏာကို အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ကို အပ္ႏွင္းထားတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဤအေျခခံဥပေဒ၌ မည္သို႔ပင္ ဆုိေစကာမူ အေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ေျပာင္းလဲျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္းတို႕ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ဤပုဒ္မတြင္ ျပဌာန္းထားေသာ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားနွင့္ အညီ ပါလီမန္လႊတ္ေတာ္က က်င့္သံုးျပင္ဆင္ႏုိင္သည္ လုိ႕ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၆၈ မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ရန္ တင္သြင္းေသာ အဆိုကို ဥပေဒမူၾကမ္းအျဖစ္ တင္သြင္းရမည္ ဆိုတာက တို႕နဲ႕ သူတို႕နဲ႕ အတူတူပါပဲ။ တို႕ဆီမွာေတာ့ အဲသည္ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာပဲ တင္သြင္းဖို႕ ျပဌာန္းထားေပမယ့္ သူတို႕ ဆီမွာေတာ့ အထက္လႊတ္ေတာ္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ တစ္ခုခုမွာ စတင္ တင္သြင္းလုိ႕ ရပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္လံုးက အမ်ားစု သေဘာတူအတည္ျပဳၿပီ ဆိုရင္ သမၼတဆီ ေပးပို႕ၿပီး ဥပေဒအျဖစ္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာရတာလည္း တူပါတယ္။ ဒါက ႐ိုး႐ိုးပုဒ္မေတြအတြက္ ေျပာတာ။ ေခတ္စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ ႐ိုး႐ိုးမဟုတ္တဲ့ ရွယ္ပုဒ္မေတြ ရွိပါေသးတယ္။
အဲသည္ရွယ္ပုဒ္မေတြကိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာတင္ ျပင္လို႕ မရပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၃၆(က) မွာ ပုဒ္မတစ္ခ်ဳိ႕ ေဖာ္ျပထားသလိုပဲ သူတို႕ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၆၈ မွာလည္း သီးျခား ေဖာ္ျပထားတဲ့ ပုဒ္မေတြ အပိုင္းေတြ ရွိပါတယ္။ အဲသည္ သီးျခားေဖာ္ျပထားတဲ့ ပုဒ္မေတြကိုေတာ့ လႊတ္ေတာ္က သေဘာတူ အတည္ျပဳ႐ံုနဲ႕ ျပင္ဆင္လို႕ မရပါဘူး။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၇၅ ရာခိုင္နွဳန္းေက်ာ္က ျပင္ဆင္ဖို႕ သေဘာတူလက္ခံၿပီးရင္ေတာင္ ျပည္လံုးကြ်တ္ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပၿပီး ျပည္သူ႕ဆႏၵ ရယူရပါေသးတယ္။ အဲသည္မွာ ဆႏၵမဲ ေပးခြင့္ရွိသူအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေက်ာ္ ေထာက္ခံခ်က္ ရမွသာ ျပင္ဆင္ႏိုင္တာပါ။ ထုိနည္းတူစြာပါပဲ အိႏၵိယ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ခ်က္ အခန္းမွာ သီးျခားျပဌာန္းထားတဲ့ ပုဒ္မေတြကို ပါလီမန္လႊတ္ေတာ္က မ်ားရာဆႏၵမဲနဲ႕ ေထာက္ခံ အတည္ျပဳၿပီးၿပီ ဆိုရင္ေတာင္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ေတြရဲ႕ သေဘာထားကို ရယူရပါေသးတယ္။ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ အနည္းဆံုး တစ္ဝက္က ေထာက္ခံ သေဘာတူမွသာ အဲသည္ဥပေဒၾကမ္းကို သမၼတဆီ ေပးပို႕ အတည္ျပဳရတာပါ။
ဒါေပမယ့္ အိႏၵိယအေျခခံဥပေဒမွာ ျပင္ဆင္ခြင့္မရွိတဲ့ ပုဒ္မတစ္ခု ရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ပုဒ္မ ၁၃ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးခန္းမွာ ျပဌာန္းထားတဲ့ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားနဲ႕ ဆန္႕က်င္ေသြဖည္တဲ့ ဥပေဒေတြကို ျပဌာန္းျခင္းကို တားျမစ္ထားတ့ဲပုဒ္မ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္ ပုဒ္မ ၁၃ ကိုေတာ့ ဘယ္လိုနည္းနဲ႕မွ ဘယ္သူမွ ျပင္ဆင္ခြင့္ မရွိပါဘူးတဲ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္းနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ဘယ္တရား႐ံုးကမွ ေခၚယူေမးျမန္းပိုင္ခြင့္ မရွိဘူးဆိုတာပါ ထည့္သြင္း ျပဌာန္းထားပါေသးတယ္။ သေဘာကေတာ့ အေျခခံဥပေဒကို အဓိပၸာယ္ ဖြင့္ဆိုခြင့္ ရွိတဲ့ တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္ကေတာင္ ကန္႕ကြက္လို႕ မရဘူးလုို႕ ဆိုလိုတာလား ဗိုလ္ေကာင္းလည္း သိပ္ေတာ့ နားမလည္ဘူးရယ္။
No comments:
Post a Comment