Monday 21 May 2018

အင္းသာသား


. . . အခုအခ်ိန္အထိ ပညာေရးနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ သေဘာတရားေတြထဲမွာ ပညာေရး၀န္ႀကီးလုပ္ခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီးဦးသန္းေအာင္ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကို အခိုက္ဆံုးပဲ။ လက္ေတြ႕က်တယ္လို႕လည္း ယံုၾကည္တယ္။ (၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္၀န္းက်င္က)
.
. . . ဆရာႀကီးေျပာတာက တကၠသိုလ္ေတြက သုေတသနလုပ္ရမယ္တဲ့။ (ဒါကေတာ့လူတိုင္းေျပာေနတဲ့ကိစၥ သိပ္မဆန္းဘူး)။ သူဆက္ေျပာတဲ့ သေဘာတရားတစ္ခုက ကိုယ့္ကို လွဳပ္ႏွိဳးခဲ့တယ္။ ျမန္မာျပည္ေျမာက္ဖ်ား ေရခဲေတာင္ေတြအေၾကာင္း၊ အဲသည္ေရခဲေတာင္ေတြမွာ ေပါက္ေရာက္ေနတဲ့ အပင္ေတြအေၾကာင္း၊ ရွင္သန္ေနထိုင္တဲ့ သားရဲတိရစာၦန္ေတြအေၾကာင္းနဲ႕ ပတ္သက္ရင္ ကမာၻေပၚမွာ ျမစ္ႀကီးနားတကၠသိုလ္က အသိဆံုးျဖစ္ေနရမယ္တဲ့။ ျမန္မာ့ပင္လယ္ကမ္းရိုးတန္းနဲ႕ ပတ္သက္တာေတြ ျမန္မာ့ေရပိုင္နက္နဲ႕ ပတ္သက္တာေတြ သယံဇာတေတြ ငါးေတြ ေရတိမ္ေရနက္ေတြအေၾကာင္း ပုသိမ္တကၠသိုလ္က အသိဆံုးျဖစ္ေနရမယ္တဲ့ (ခုေတာ့ ထား၀ယ္တို႕ စစ္ေတြတို႕မွာလည္း တကၠသိုလ္ေတြရွိေနၿပီထင္တယ္)။ ျမန္မာျပည္အလယ္ပိုင္းက ေပါမ်ားလွတဲ့ ထန္းပင္ေတြကေန ထန္းလ်က္ခ်က္ရံုတင္မကပဲ ရွန္ပိန္လို ထုတ္ကုန္မ်ိဳး ဘယ္လိုထုတ္မလဲဆိုတာမ်ိဳး သုေတသနျပဳၾကရမယ္တဲ့။
.
. . . ဆရာႀကီးေျပာခဲ့တုန္းက ကိုယ့္နားထဲမွာ အဆန္းျဖစ္ေနၿပီး သေဘာလည္း အေတာ္က်တယ္။ ျဖစ္လည္းျဖစ္သင့္တယ္လို႕ ယူဆတယ္။ ဆရာႀကီးရဲ႕ ပညာေရးဆိုင္ရာ သုေတသနဆိုင္ရာ သေဘာတရားေတြကို ကိုယ္ဥာဏ္မီသေလာက္ သေဘာတူခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါမ်ိဳး သေဘာတရားေတြ လက္ေတြ႕ျဖစ္ေနတာကိုေတာ့ ဘယ္မွာမွ မျမင္ဖူးခဲ့ဘူး။
.
အခု ျမင္ဖူးၿပီ
.
. . . ဘယ္မွာျမင္သလဲဆိုရင္ ကုိယ္ေတြေက်ာင္းရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ေလးမွာ။ ကိုယ္တို႕ၿမိဳ႕ေလးက ေသးေသးေလး။ လူဦးေရလည္း သိပ္မမ်ားဘူး ဆိုေပမယ့္ ေက်ာင္းေတြကေတာ့ ကိုယ္ေတြအတြက္ အပ်ံစားေတြပဲ။ အပ်ံစားဆိုတာ ေက်ာင္းအေဆာက္အအံုနဲ႕ ပရိေဘာဂေတြေကာင္းေနတာတင္ ေျပာတာမဟုတ္ဘူး။ ကေလးေတြကို ဘယ္လို ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေနသလဲဆိုတာ အပ်ံစားလို႕ေျပာတာ။
.
. . . ကေလးေတြက သူတို႕ၿမိဳ႕မွာ ဘာေတြ ဂုဏ္ယူစရာေတြရွိသလဲဆိုတာ သိတယ္။ ဘာေတြစိုက္သလဲဆိုတာသိတယ္။ စိုက္ခင္းေတြထဲကို ကိုယ္တိုင္သြားရတယ္။ ေက်ာင္းမွာ ကိုယ္တိုင္စိုက္ရတယ္။ ခူးခ်ိန္တန္ ကိုယ္တိုင္ စပ်စ္ခင္းထဲဆင္း၊ စေတာ္ဘယ္ရီခင္းထဲဆင္း၊ လယ္ကြင္းထဲဆင္းၿပီး ခူးရတယ္။ စပါးရိတ္ရတယ္။ စပါးစိုက္ရတယ္။ အားကစားခ်ိန္ အားကစားကို က်က်နန လုပ္ရတယ္။ ကစားခ်ိန္ ေျပာင္းဆန္ေနေအာင္ ကစားရတယ္။ ထမင္းစားၿပီး သြားတိုက္ရတယ္။ သြားတိုက္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သြားတိုက္ျခင္းရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳးေတြကို အခန္းထဲမွာ ကက္ဆက္ဖြင့္ေပးထားတယ္။ ကုလားထိုင္ေတြကို စားပြဲေပၚတင္ၿပီး အခန္းသန္႕ရွင္းေရးလုပ္ရတယ္။ ေန႕တိုင္း ေက်ာင္းသန္႕ရွင္းေရးခ်ိန္ရွိတယ္။ ကိုယ္တာ၀န္က်တဲ့ေနရာကိုယ္လုပ္ရတယ္။ တံမ်က္စည္းေတြကိုင္လို႕ ေရပံုးေတြ ေရ၀တ္ေတြကိုင္လို႕ ၾကမ္းတိုက္တဲ့သူကတိုက္၊ အိမ္သာေဆးတဲ့သူကေဆး။
.
. . . သြားကိုဘယ္လိုတိုက္ရတယ္။ အိမ္သာတက္ၿပီး လက္ကိုဘယ္လိုေျပာင္ေအာင္ေဆးရတယ္။ ထမင္းကို ဘယ္လိုစားရတယ္။ ကစားစရာေတြ ဘယ္လိုလုပ္ရတယ္။ ေက်ာင္းမွာ ငလ်င္လွဳပ္ရင္ မီးေလာင္ရင္၊ ေက်ာင္းကို အၾကမ္းဖက္သမား လူဆိုးေတြေရာက္လာရင္ ဘယ္လိုေရွာင္ရတိမ္းရမယ္၊ ဘယ္လိုပုန္းေနရမယ္၊ ဘယ္လိုလူကလူေကာင္း၊ ဘယ္လိုလူက လူဆိုး။ ကေလးကို သင္ေပးထားတယ္။ လက္ေတြ႕လုပ္တယ္။ ကေလးေတြအတြက္က ကစားေနသလိုပဲ။ ကစားေနရင္းနဲ႕ သူတို႕ သိသင့္တာေတြ သိသြားၾကတာ။
.
. . . ေဒသထြက္ အစားအစာကို ဘယ္လုိလုပ္ရသလဲ ေက်ာင္းမွာ မုန္႕လုပ္တယ္၊ ကေလးေတြ မလုပ္တတ္လုပ္တတ္နဲ႕ ပါရတယ္။ မုန္႕လုပ္တမ္းကစားၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူတို႕လုပ္ထားတဲ့မုန္႕ကို အိမ္ကို လက္ေဆာင္ထည့္ေပးတယ္။ အဖိုးအဖြားေန႕အတြက္ ကေလးက ေက်ာင္းမွာ ကိုယ့္အဖိုးအဖြားအတြက္ လက္ေဆာင္ ကိုယ္တိုင္ လုပ္ရတယ္။ အိမ္ျပန္ယူလာၿပီး လက္ေဆာင္ေပးတယ္။
.
. . . လမ္းဘယ္လိုကူးသလဲ။ ယာဥ္ထိန္းရဲကို ေက်ာင္းကိုေခၚၿပီး သင္ခိုင္းတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကေလးေတြကို လမ္းေပၚေခၚသြားၿပီး လက္ေတြ႕ျပတယ္။ ရိုးရာဗံုေတြ ဘယ္လိုတီးလဲ ေက်ာင္းမွာသင္တယ္။ ကေလးေတြက ဗံုေတြတီးၿပီးေဆာ့ၾက။ ရထားဘယ္လုိစီးလဲ ကားဘယ္လိုစီးလဲ။ အိမ္ကပန္းပြင့္ေလး မူႀကိဳတက္တယ္ေနာ္၊ ကေလးကို ပိုက္ဆံအိတ္ေလးနဲ႕ အနုတ္ေလးေတြ ထည့္ေပးရတယ္။ ကားစီးဖို႕တဲ့ ။ ကေလးကိုယ္တိုင္ ကားတန္းစီတယ္၊ ကားေပၚတက္တယ္။ က်သင့္ေငြကို ကိုယ္တိုင္ေပးရတယ္။ ရထားစီးေတာ့လည္း အဲလိုပဲ လက္မွတ္ဘယ္လို၀ယ္လဲ ျပတယ္ ကိုယ္တိုင္၀ယ္ရတယ္။ ရထားကို လက္ေတြ႕စီးတယ္ အနီးအနားက ၿမိဳ႕ရြာေတြ သြားလည္ၾကတယ္။
.
. . . အားစကားၿပိဳင္ပြဲလုပ္တယ္ေနာ္။ အားကစားေကာင္းတဲ့ ကေလးလက္တစ္ဆုပ္စာပဲ မဟုတ္ဘူး။ ကေလးတိုင္းက တစ္ခုမဟုတ္တစ္ခုမွာ ၀င္ၿပိဳင္ရတယ္။ အသင္းခြဲၿပီး ၿပိဳင္တယ္။ ကေလးက ဘယ္ေနရာမွာမွ ငါေတာ့၀င္မလုပ္လိုက္ရေလျခင္းဆိုတာ မရွိဘူး။ ေနာက္ဆံုး ဥာဏ္ရည္မမီတဲ့ ကေလးေတြအတြက္ေတာင္ အားကစားၿပိဳင္ပြဲ သီးသန္႕လုပ္တယ္။ အားကစားအနည္းဆံုး ႏွစ္မ်ိဳးလုပ္ရတယ္။ တစ္ကိုယ္ေတာ္အစြမ္းျပရတဲ့ အားကစားနဲ႕ အသင္းလိုက္ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရတဲ့ အားကစား။
.
. . . ေျပာရရင္ေတာ့ အမ်ားႀကီးပဲ။ ကိုယ္တိုင္သြားေလ့လာၿပီး ေတြ႕ခဲ့တာေတြရယ္ ကိုယ့္သမီးလုပ္ခဲ့ရတာေတြရယ္ကို တစ္စြန္းတစ္စ သိရတာေတြပဲေျပာျပတာ။ စာေတြ႕ေတြမဟုတ္ဘူး။
.
. . . ေကာင္းၿပီ ။ ဂ်ပန္လိုနိုင္ငံမ်ိဳး တိုးတက္တယ္၊ ပိုက္ဆံတတ္နိုင္တယ္။ လုပ္နိုင္မွာေပါ့လို႕ေျပာခ်င္ေျပာမယ္။ မွန္ေတာ့မွန္တယ္အျပည့္မမွန္ဘူး။ အခု အထက္က ေျပာခဲ့တဲ့ သေဘာတရားေတြထဲမွာ ပိုက္ဆံေတြ အမ်ားႀကီး ပိုသံုးစရာမလိုပဲ လုပ္လို႕ရတာေတြ အမ်ားႀကီးပါတယ္။ မိဘနဲ႕ ဆရာေတြရဲ႕အျမင္သေဘာထား နည္းနည္းေျပာင္းရင္ေတာင္ အလုပ္ျဖစ္မယ့္ကိစၥေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။
.
. . . ကိုယ္ေတြဘိုးဘြားေတြ လယ္လုပ္တယ္။ လယ္လုပ္တယ္ဆိုတာ ဂုဏ္ယူရေကာင္းမွန္းက ေတာင္သူလယ္သမားေန႕စာစီစာကံုးေလာက္မွာပဲ ပါတာမဟုတ္လား။ စပါးစိုက္တယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုဘယ္ခ်မ္းသာ၊ အခက္အခဲေတြကဘာ၊ ပိုေကာင္းေအာင္ လုပ္နိုင္တာေတြကဘာ၊ တို႕နယ္မွာ စိုက္တဲ့စပါးေတြကဘာ စသည္ျဖင့္ ဘယ္ေက်ာင္းမွာမ်ား တခုပ္တရ ထည့္ေျပာခဲ့လို႕လဲ။ ကိုယ္ေတြနယ္မွာဆို ႀကံေတြစိုက္တယ္၊ ပဲေတြစိုက္တယ္။ မုန္႕ဟင္းခါးဖို သံုးဖိုေလာက္ရွိတယ္။ မုန္႕လက္ေဆာင္းေကာင္းေကာင္းရွိတယ္။ စိန္ပန္းနီနီေတြရွိတယ္။ ကားလမ္းေဘးက အရိပ္ေကာင္းတဲ့ ကုကၠိဳပင္တန္းႀကီးေတြရွိတယ္။ ဂုဏ္ယူေလာက္ဆရာ ဆရာႀကီးေတြရွိတယ္။ တစ္နယ္လံုးက အားကိုးရတဲ့ ဆရာ၀န္ေတြရွိတယ္။ ၾကည္ညိဳေလးစားရတဲ့ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးေတြရွိတယ္။ ႏွစ္စဥ္က်င္းပတဲ့ ဘုရားပြဲေတာ္ေတြရွိတယ္။ အတုယူစရာေကာင္းတဲ့ မိသားစုေတြရွိတယ္။ အားကစားသမားေတြရွိတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္လက္က်န္ တစ္ေန႕တစ္ေန႕ တန္နဲ႕ခ်ီၿပီး ႀကိတ္ခြဲေပးနိုင္တဲ့ ဆန္စက္ႀကီးရွိတယ္။ ၀က္လာအင္းဆိုတဲ့ ကန္ႀကီးရွိတယ္။ အင္းႀကီးရွိတယ္။ ေနာက္ထပ္အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ ဒါေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေသခ်ာသိေအာင္လုပ္တာ ေျပာျပတာ ေဆြးေႏြးတာ၊ ခ်စ္တတ္ေအာင္ ဂုဏ္ယူတတ္ေအာင္ ေလးစားတတ္ေအာင္ အားက်အတုယူခ်င္ေအာင္ လက္ဆင့္ကမ္းထိန္းသိမ္းခ်င္ေအာင္ ေရရွည္တည္တံ့ေအာင္ စသည္ျဖင့္ ဘယ္လူႀကီးမိဘေတြက တခုပ္တရ စိတ္ကူးခဲ့ဖူးသလဲ။ ဘယ္ေက်ာင္းသင္ရိုးကေရာ သင္ေပးဖူးခဲ့သလဲ။
.
. . . ရြာမွာ ကုိယ္ေတြငယ္ငယ္က ပံုေျပာအင္မတန္ေကာင္းတဲ့ အေမေငြခင္ဆိုတဲ့ အဘြားတစ္ေယာက္ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ အေမေငြခင့္ကို ေက်ာင္းကိုဖိတ္ၿပီး ကေလးေတြကို ပံုေျပာျပခိုင္းဖို႕ ဘယ္သူမ်ား စိတ္ကူးခဲ့ဖူးသလဲ။ အေမေငြခင္တို႕ လက္ဆင့္ကမ္း နုတ္တိုက္မွတ္လာခဲ့တဲ့ ရြာနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ အတိတ္ေတြ တေဘာင္ေတြကို ယဥ္ေက်းမွဳအေမြအႏွစ္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ထားဖို႕ ဘယ္သူမ်ား စိတ္ကူးမိခဲ့ၾကဖူးသလဲ။ ေက်ာင္းက်န္းမာေရးနဲ႕ ပတ္သက္ရင္ တစ္နယ္လံုးက အားထားရတဲ့ ေဒါက္တာခင္ေဌး၀င္းတို႕ ေဒါက္တာခင္ေမာင္ရင္တို႕ကို ဖိတ္ၿပီး ကေလးေတြကို ပညာေပးေဟာေျပာခိုင္းဖို႕ ဘယ္သူမ်ား စိတ္ကူးမိခဲ့ဖူးသလဲ။ အင္းသာရြာ ေျမာက္ေက်ာင္းနားက ဟိုးအရင္ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ နတ္ေရတြင္းအေၾကာင္းေရာ မွတ္တမ္းတင္ထားၾကၿပီးၿပီလား။ ထိန္းသိမ္းၾကဖို႕ စိတ္ကူးၾကၿပီးၿပီလား။ စိတ္ကူးမိခဲ့တဲ့သူေတြလည္း ရွိရင္ရွိမွာေပါ့ေလ။အကန္႕အသတ္ေတြၾကားမွာ လုပ္ခြင့္မသာခဲ့တာလည္း ျဖစ္ရင္ျဖစ္မွာေပါ့
.
. . . ဒီစာမွာ အဓိကေျပာခ်င္တဲ့ အေၾကာင္းအရာက ကေလးတစ္ေယာက္ဟာ သူ႕ၿမိဳ႕သူ႕ရြာနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး စိတ္၀င္စားေအာင္ ခ်စ္တတ္ေအာင္ ဂုဏ္ယူတတ္ေအာင္ ပိုၿပီးေကာင္းေအာင္လုပ္ခ်င္တဲ့ စိတ္ကေလးေတြ အျမစ္တြယ္လာေအာင္ ေလးစားထိုက္သူေတြ ထူးခၽြန္ထက္ျမက္သူေတြကို အားက်အတုယူခ်င္လာေအာင္ ၿမိဳ႕ဂုဏ္ရြာဂုဏ္ကို ပိုၿပီးျမွင့္တင္ႏိုင္တဲ့သူေလး ျဖစ္လာေအာင္ ပညာေရးက႑က အေရးပါတဲ့အေၾကာင္းကို ေျပာျပတာပါ။ ပညာေရးက႑ဆိုလို႕လည္း ေက်ာင္းကပဲ သင္ေပးရမယ္လို႕လည္း မဆိုလိုပါဘူး။ မိဘေတြ ရပ္မိရပ္ဖေတြကပါ ၀ိုင္း၀န္းပူးေပါင္း ပံ့ပိုးၾကဖို႕ အေရးႀကီးတဲ့အေၾကာင္း မီးေမာင္းထိုးျပခ်င္တာပါ။
.
. . . ဆရာႀကီးဦးေအာင္သန္းရဲ႕ ေလသံနဲ႕ ေျပာရရင္ အင္းသာရြာအေၾကာင္း အသိဆံုးက အင္းသာစာသင္ေက်ာင္းကဆင္းလာတဲ့ သူေတြျဖစ္ရမယ္။ အင္းသာရြာကို ခ်စ္တယ္ဆိုတာ ပါးစပ္နဲ႕ ခ်စ္ေနရံုနဲ႕မၿပီးဘဲ ကိုယ့္ၿမိဳ႕ကိုယ့္ရြာ တိုးတက္သာယာဖို႕ ကိုယ့္ရဲ႕ေနာက္မ်ိဳးဆက္ေတြ ပိုၿပီး ထူးခၽြန္ထက္ျမက္ဖို႕ လက္ေတြ႕က်တဲ့ ခ်စ္နည္းေတြနဲ႕ ခ်စ္တတ္ေအာင္ စာသင္ေက်ာင္းေတြက အမ်ားႀကီး လုပ္ေပးလို႕ရတယ္ဆုိတာ ေျပာခ်င္တာ
.
ဗိုလ္ေကာင္း
၂၁ ေမ ၂၀၁၈
.
ဓာတ္ပံု - ကၽြန္ေတာ္ေနခဲ့တဲ့ မူလတန္းေက်ာင္း (အခုအထက္တန္းေက်ာင္း) ဆရာကန္ေတာ့ပြဲပထမအႀကိမ္ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္ လက္ေတြ႕က်က် လုပ္ခဲ့ၾကတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႕ ညီငယ္ညီမငယ္ေတြထဲက တစ္ခ်ိဳ႕။ သူတို႕က ရြာမွာေနၿပီး ရြာအက်ိဳးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ႏိုင္ၾကတယ္။ ကိုယ္ေတြက ဘယ္ဘက္ကမွ ဘာမွ မလုပ္ေပးႏိုင္တာ တာ၀န္မေက်သလိုျဖစ္ေနတယ္။ ဒီလိုသူငယ္ခ်င္းေတြ ညီငယ္ညီမငယ္ေတြရွိလို႕သာ အင္းသာမူလတန္းေက်ာင္းထြက္တစ္ေယာက္အေနနဲ႕ ပိုၿပီး ဂုဏ္ယူႏိုင္တာပါ
.
ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းေတာ္သားဘ၀က ပညာေရး၀န္ႀကီးဆရာႀကီးဦးသန္းေအာင္ရဲ႕ ပညာေရးသေဘာတရားေတြေရးထားတဲ့စာအုပ္ကို ဖတ္ျဖစ္ေအာင္ အားေပးတိုက္တြန္းခဲ့တဲ့၊ ကၽြန္ေတာ့္ကို လက္ဖက္ရည္အၿမဲတိုက္ တစ္ခါတစ္ေလ ဆိုင္မွာေခၚၿပီး ထမင္းေကာင္းဟင္းေကာင္းေကၽြးေလ့ရွိတဲ့ ကၽြန္ေတာ့္ဆရာဦးၾကည္ရႊင္ Kyi Shwin ကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment