. . . ကေဒါရ ကျေးမင်းကို လယ်ပိုင်ရှင်က ဖမ်းမိတော့ မေးတယ်၊ စပါးနှံတွေကို စားရရင်တော်ပြီပေါ့ ဘာလို့ ပြန်တော့လည်း သယ်သွားရသလဲပေါ့၊ ကျေးမင်းက ပြန်ဖြေတယ်၊ အခုလို အပြန်မှာ သယ်သယ်သွားရတဲ့အကြောင်းက . . .
ကြွေးဟောင်းကိုလည်း ဆပ်ရတယ်ကြွေးသစ်ကိုလည်း ချရတယ်
အစဉ်လိုက်သော ရွှေအိုးကြီးတွေကိုလည်း မြှပ်ရတယ် တဲ့
.
. . . ပထမ နှစ်ခုကတော့ မြန်မာ့လူမှုနယ်ပယ်မှာ အများသိသလိုပဲ ကိုယ်လဲ သိပေမယ့် တတိယစကားရဲ့ အဓိပ္ပာယ်ကိုတော့ ကိုယ်က ဘဝင်မကျဘူး၊ ဘာလဲ အစဉ်လိုက်သော ရွှေအိုးကြီးတွေကိုလည်း မြှပ်ရတယ်ဆိုတာ
.
. . . ကိုယ့်အထင်ကတော့ အစဉ်လိုက်သော ရွှေအိုးကြီးတွေဆိုတာ ဇာတကဝတ္ထုတွေထဲမှာ ရှင်းပြထားသလို ရပ်ထဲရွာထဲက လုပ်ကျွေးစောင့်ရှောက်မယ့်သူမရှိတဲ့ သက်ကြီးရွယ်အိုတွေကို ကျွေးမွေးစောင့်ရှောက်တယ်ဆိုတဲ့ အဓိပ္ပာယ်ထက်တော့ မကဘူးလို့ထင်တယ်၊
.
. . . ဒီစကားဟာ စည်းမျဉ်းစနစ်များတည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်း ဆိုတဲ့ Institutionalization ကို ဆိုလိုတာများလားလို့ ထင်မိတယ်။ ကိုယ့်မိသားစုနဲ့ နောင်လာနောက်သားတွေ၊ ကိုယ့်ရပ်ကိုယ့်ရွာ ကိုယ့်လူမှုအဖွဲ့အစည်းအတွက် အခုချက်ချင်း စားရရုံသက်သက်မဟုတ်ဘဲ အစဉ်သဖြင့် အသီးအပွင့်တွေ သီးပွင့်ဝေဆာပြီး လူ့အဖွဲ့အစည်းတစ်ခုလုံးအတွက် ရေရှည်မှာ အကျိုးရှိစေမယ့် စည်းမျဉ်းစနစ်များတည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်း ဆိုတဲ့ သဘောတရားကို ကေဒါရကျေးမင်းက ပြောသွားလေသလားလို့ တွေးမိပါတယ်၊
.
. . . ရှေးရှေးက အတိတ်သမိုင်းကို အဝေးကြီးမတူးဆွတတ်ပေမယ့် လတ်တလော ကိုယ့်မျက်စိရှေ့က မြင်နေရတဲ့ ကိုယ့်ရဲ့နိုင်ငံ မြို့ရွာ လူမှုအသိုင်းအဝိုင်း အသင်းအဖွဲ့ နဲ့ ကြုံခဲ့ရတဲ့ နိုင်ငံရေးစနစ်တွေ အကျွမ်းတဝင်ရှိတဲ့ အဖွဲ့အစည်းတွေမှာ အထက်က ဆိုခဲ့တဲ့ စည်းမျဉ်းစနစ်များတည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်းဆိုတဲ့ အင်စတီကျူရှင်နယ်လိုက်ဇေးရှင်း အားနည်းခဲ့ အားနည်းနေဆဲပဲလို့ ကိုယ့်အမြင်က မမှားဘူးဆိုရင် ကေဒါရကျေးမင်း ဆုံးမခဲ့တဲ့ ဆုံးမစကားကို တို့တွေရဲ့ လူ့အသိုင်းအဝိုင်းက နားလည်နိုင်စွမ်းမရှိခဲ့ဘူးလို့ ကောက်ချက်ချရမယ်ထင်ပါရဲ့
.
. . . ကိုယ်နဲ့ ကိုယ့်ပတ်ဝန်းကျင်ကို ကြည့်လိုက်မယ်ဆိုရင် အခု လတ်တလော အဆင်ပြေစေရေးအတွက်ကိုပဲ ဦးစားပေးနေတာတွေရှိနေပြီး ဒီလုပ်ငန်းအတွက် ဒီစနစ်ကို တည်ဆောက်မယ်၊ လက်ရှိ လည်ပတ်နေတဲ့ စနစ်ကို ပြန်လည်သုံးသပ်ပြီး တိုးတက်မွမ်းမံမယ် ပြင်ဆင်မယ်လို့ဆိုတဲ့ စနစ်ပိုင်းဆိုင်ရာ တွေးခေါ်ကြံဆ စိတ်ဝင်စားမှုနဲ့ စနစ်ရဲ့ အရေးပါပုံကို တို့တွေရဲ့ လူမှုအဖွဲ့အစည်းကြီးက မေ့ပဲ မေ့လျော့နေလေသလား၊ စနစ်ကိုတည်ဆောက်ဖို့ အချိန်မပေးနိုင်လောက်အောင် စနစ်အကြောင်းကို တွေးတောခွင့်မရလောက်အောင် အင်မတန် ကျပ်တည်းအလျင်လိုတဲ့ လောကကြီးထဲကိုပဲ ရောက်နေတာလား၊ စနစ်တည်ဆောက်ရေးကို တွေးတောကြံဆ ဆင်ခြင်နိင်စွမ်းတွေမှာ ဉာဏ်မမီအားနည်းနေကြတာလားဆိုတာတော့ ကိုယ်လည်း မဝေဖန်တတ်တော့ဘူး၊ စည်းမျဉ်းစနစ်တည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်းဆိုတဲ့ အင်စတီကျူရှင်နယ်လိုက်ဇေးရှင်း အရာမှာ အလွန့်အလွန်ကို အားနည်းနေတာကိုတော့ နယ်ပယ်အသီးသီးမှာ တွင်တွင်ကြီးကို တွေ့နေရတုန်းပါပဲ
.
. . . မင်းလောင်းမျှော်ဝါဒ လက်ကိုင်ထားတဲ့သူတွေ များကြတယ်လို့ဆိုတဲ့ တို့တွေရဲ့ လူ့အဖွဲ့အစည်းကြီးကပဲ မင်းလောင်းကို မျှော်ရင်းမျှော်ရင်း စည်းမျဉ်းစနစ်တွေကို မေ့လျော့ခဲ့လေသလား၊ ပေါ်လာတဲ့ မင်းလောင်းတွေကပဲ စည်းမျဉ်းစနစ်တွေထက် သူ့ကိုယ်သူ တည်ဆောက်ခဲ့လေသလား မဝေခွဲတတ်ပေမယ့် မင်းလောင်းပေါ်လာရင်တော့ ရွှေမိုးငွေမိုးရွာသလို ငါတို့တိုင်းပြည်ကြီး ကြီးပွားတိုးတက်တော့မှာပဲ ဆိုတဲ့ အယူစွဲတွေအောက်မှာ စည်းမျဉ်းစနစ်တည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်း သဘောတရားတွေက အားနည်းချည့်နဲ့နေတာတော့ အမှန်ပါပဲ
.
. . . ငယ်ငယ်က သင်ခဲ့ရတဲ့ ကျောင်းစာတွေထဲမှာလည်း စည်းမျဉ်းစနစ်တည်ဆောက်ခိုင်မြဲစေခြင်းနဲ့ ပတ်သက်တဲ့ ပုံပြင်တွေ ဖတ်စရာမှတ်စရာ အသိပညာမိတ်ဆက်တာမျိုး မပါခဲ့တာ၊ ပါခဲ့ရင်လည်း ကိုယ်တွေရဲ့ ရင်ထဲကို မရောက်ခဲ့တာ၊ အပြင်လောကမှာလည်း ကျော်ဖြတ်ခဲ့ရတဲ့ နိုင်ငံရေး လူမှုရေး ဝန်းကျင်မှာ စည်းမျဉ်းစနစ်တည်ဆောက်ခြင်းဆိုင်ရာ အတုယူစရာ သင်ယူလေ့လာစရာရယ်လို့ မယ်မယ်ရရ မထုတ်ဖော်ကြတာတွေကလည်း ကိုယ်တွေလူမှုဝန်းကျင်မှာ ဒီသဘောတရား အားနည်းနေတဲ့ အကြောင်းရင်းတစ်ရပ်လို့ ထင်မိတယ်
.
. . . ကေဒါရကျေးမင်းကြီးနဲ့များ တွေ့ရင် တောင်းဆိုချင်ပါတယ်၊ ကိုယ်တွေလောကမှာ ဉာဏ်နည်းတဲ့သူ အများသားမို့ ပညာရှိစကားနဲ့ နားသွင်းမယ့်အစား လူပြိန်းစကားလေးတွေနဲ့ပဲ အစဉ်လိုက်သောရွှေအိုးကြီးတွေအကြောင်း ရှင်းပြပေးပါလို့
.
ဗိုလ်ကောင်း
၄ စက်တင်ဘာ ၂၀၂၀
.
photo credit
https://www.sharethejoyphotography.com/birds/
No comments:
Post a Comment