Friday 13 June 2014

အရပ္ဘက္-စစ္ဘက္ ဥပေဒသ ရွစ္ခ်က္


          ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ တပ္မေတာ္မ်ားကို ဒီမိုကရက္တစ္အရပ္ဘက္ အစိုးရက ေျပေျပလည္လည္ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ထိန္းသိမ္းကိုင္တြယ္ႏိုင္ဖို႕အတြက္ ေသခ်ာေစမယ့္ ဥပေဒသ ရွစ္ခ်က္ကို တင္ျပလိုပါတယ္။ တင္ျပပါ ဥပေဒသမ်ားဟာ စစ္ဘက္ ဒါမွမဟုတ္ ဒီမိုကရက္တစ္ အရပ္ဘက္ စသည္ျဖင့္ ဘက္တစ္ဘက္တည္းက လိုက္နာ က်င့္သံုးလို႕ မရဘဲဲ တစ္ခ်ိဳ႕ကို စစ္ဘက္က လုိက္နာ က်င့္သံုးရမွာ ျဖစ္ၿပီး တစ္ခ်ိဳ႕ကို အရပ္ဘက္က လိုက္နာက်င့္သံုးရမွာ ျဖစ္ကာ တစ္ခ်ိဳ႕ကိုေတာ့ အတူတကြ ပူးေပါင္း က်င့္သံုးရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႕ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾါကာင့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ တပ္မေတာ္ေတြကို အရပ္ဘက္ ဒီမိုကရက္တစ္ အစိုးရေတြက ထိန္းသိမ္းကိုင္တြယ္မယ္ဆိုရင္ ႏွစ္ဘက္လံုးရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မွဳ မရွိဘဲနဲ႕ မျဖစ္ႏုိင္သလို အရပ္ဘက္ ဒီမိုကရက္တစ္မ်ားရဲ႕ အရည္အခ်င္းကလည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း ေတြ႕ရပါတယ္။
  
    ဥပေဒသ အမွတ္တစ္။ အရပ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ႏိုင္ငံျခားေရးနဲ႕ ကာကြယ္ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားကို ခ်မွတ္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္ဘက္က လိုက္နာ ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ မဟာဗ်ဴဟာေတြကို အရပ္ဘက္က ဆံုးျဖတ္ေပးတာ၊ စစ္ေရးအသံုးစရိတ္ကို အရပ္ဘက္က တြက္ခ်က္ ျပဌာန္းေပးတာ စသည္ျဖင့္ ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ တပ္မေတာ္ကို တုိင္းျပည္အတြက္ အလြန္ အဖိုးတန္ အသံုး၀င္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအျဖစ္ အသိအမွတ္လည္းျပဳ အသံုး၀င္ေအာင္လည္း ပံုသြင္းေပးတဲ့သေဘာတရား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို စစ္ဘက္က လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ ရည္မွန္းခ်က္ေတြ မဟာဗ်ဴဟာေတြ ႏိုင္ငံျခားေရးဆိုင္ရာ မူ၀ါဒေတြ (ဥပမာ နယ္ျခားဆိုင္ရာ မူ၀ါဒေတြ) ကို အရပ္ဘက္ ေခါင္းေဆာင္ေတြက သတ္္မွတ္ျပဌာန္းေပးဖို႕ဆိုတာ အရပ္ဘက္ ေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ ေတာ္႐ံုတန္႐ံု အရည္အခ်င္း ရွိ႐ံုနဲ႕ မရဘူးဆိုတာ အေထြအထူး ေျပာေနဖို႕ေတာင္ မလိုေတာ့ပါဘူး။ အေျခခံဥပေဒထဲမွာ ထည့္သြင္း ျပဌာန္းထားသည္ျဖစ္ေစ မထားသည္ျဖစ္ေစ အရပ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္ေတြမွာ စစ္ေရးအျမင္ရွိဖို႕ လိုအပ္တယ္ဆိုတာ ေျပာစရာမလိုေအာင္ ထင္ရွားလွပါတယ္။ အထက္ေအာက္ အမိန္႕ေပးစနစ္နဲ႕ အသားတက်ျဖစ္ေနတဲ့ တပ္မေတာ္လို အဖြဲ႕အစည္းမ်ိဳးဟာ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးတာကို နာခံလုပ္ေဆာင္မွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ အမိန္႕ေပး သူအတြက္လည္း တာ၀န္ႀကီးေလးမွာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။ ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ကာကြယ္ေရး မဟာဗ်ဴဟာေတြကို ခ်မွတ္ေပးရမယ့္ သမၼတအပါအ၀င္ အရပ္ဘက္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္း ျပည့္၀တာနဲ႕အမွ် ႏိုင္ငံရဲ႕ ကာကြယ္ေရးစြမ္းရည္က အေျဖထုတ္ေပးမွာ ျဖစ္ၿပီး အဲသည္ ျပဌာန္းေပးခ်က္ေတြကိုလည္း တပ္မေတာ္က လိုက္နာဖို႕ မလြဲမေသြ လုိအပ္ပါတယ္။ လက္ရွိမွာ တပ္မေတာ္အတြက္ ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ကို တပ္မေတာ္သားအခ်ိဳ႕ပါ၀င္တဲ့ လႊတ္ေတာ္က သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးတာ ေတြ႕ရၿပီး ကာကြယ္ေရး အသံုးစရိတ္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး လႊြတ္ေတာ္ထဲမွာ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ အျငင္းပြားၾကတာမ်ိဳး မေတြ႕ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရး မဟာဗ်ဴဟာေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လက္ရွိ အစိုးရက သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ျပဌာန္းေပးတာ၊ ျပန္လည္ သံုးသပ္ျပင္ဆင္တာမ်ိဳး မေတြ႕ရဘဲ ယခင္ကတည္းက က်င့္သံုးခဲ့တဲ့ ျပည္သူ႕စစ္ မဟာဗ်ဴဟာကိုပဲ ဆက္လက္ က်င့္သံုးေနတာ ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွတ္ႏွစ္။    တပ္မေတာ္ရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႕ခြဲ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ကို အရပ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္ေတြက အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားေပးရမယ္ဆိုတာက ဥပေဒသ အမွတ္ ႏွစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ မူရင္းစာသားကေတာ့ "autonomous military professionalism" လို႕ ေရးထားတာပါ။ ဆိုလိုတာကေတာ့ တပ္မေတာ္ရဲ႕ ကိစၥအ၀၀ကို စီမံခန္႕ခြဲ ေဆာင္ရြက္တဲ့ ေနရာမွာ တပ္မေတာ္ကိုယ္တုိင္ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ကိုယ့္မူကို ခ်မွတ္လုပ္ေဆာင္ေနတာကို အသိအမွတ္ျပဳ ေလးစားရမယ္ လို႕ ဆိုလိုတာပါ။ ဒီလိုေျပာလိုက္ရင္ ဥပေဒသ အမွတ္တစ္နဲ႕က တစ္မ်ိဳးေျပာၿပီး ဥပေဒသ အမွတ္ႏွစ္က တစ္မ်ိဳးေျပာျပန္တယ္လုိ႕ သာမန္အားျဖင့္ ထင္စရာရွိပါတယ္။ တပ္မေတာ္တစ္ရပ္လံုးအေနနဲ႕ လိုက္နာေဆာင္ရြက္ရမယ့္ မူ၀ါဒနဲ႕ ေလွ်ာက္ရမယ့္ လမ္းေၾကာင္းကို အရပ္ဘက္က သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးရမယ္လို႕ ဥပေဒသ အမွတ္တစ္က ဆိုထားတာ ျဖစ္ၿပီး အဲသည္လမ္းေၾကာင္းေပၚကို ေလွ်ာက္လွမ္းေနတဲ့ တပ္မေတာ္ရဲ႕ ကိစၥအ၀၀ကို တပ္မေတာ္ဘာသာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စီမံခန္႕ခြဲခြင့္ ေပးရမယ္လို႕ ဥပေဒသ အမွတ္ႏွစ္ က ဆိုထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ ေျပာရရင္ တပ္ေတြကို ဖြဲ႕စည္းတာ အဆင့္ေတြ သတ္မွတ္တာ တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ သေဘာတရားေတြ ျပဌာန္းတာ တပ္မေတာ္သားမ်ားဆိုင္ရာ အရည္အခ်င္းေတြ သတ္မွတ္တာ ရာထူးအဆင့္ ခန္႕အပ္ေရး တိုးျမွင့္ေရး ကိစၥရပ္ေတြမွာ တပ္မေတာ္ကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စီမံခန္႕ခြဲခြင့္ မ်ားမ်ားႀကီး ေပးထားရမယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။ အရပ္ဘက္က လံုး၀ ၀င္မစြက္ဖက္ရဘူးလို႕ မဆုိလုိပါဘူး။ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္နဲ႕ အျခား တပ္မေတာ္ထိပ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ခန္႕အပ္တာမ်ိဳးကို အရပ္ဘက္က မူ၀ါဒ သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးလို႕ ရပါတယ္။ လံုး၀ ၀င္မစြက္ရဘူးလို႕ ေျပာတာမဟုတ္ဘဲ စီမံေဆာင္ရြက္ခြင့္ မ်ားမ်ားႀကီး ေပးရမယ္ဆိုတာ သတိျပဳေစခ်င္တာပါ။ တပ္မေတာ္ေတြရဲ႕ ရဲေဘာ္ရဲဘက္စိတ္ ေက်ာ႐ိုးျဖစ္တဲ့ ဖခင္သဖြယ္စိတ္ထား (Fatherly Spirit) တပ္မွဴးသဖြယ္စိတ္ထား (Commanderly Spirit) ညီရင္းအစ္ကိုသဖြယ္စိတ္ထား (Brotherly Spirit) စတဲ့ သံေယာဇဥ္ေတြ အမိန္႕နာခံမွဳေတြ အသက္ေပးခ်စ္ခင္မွဳေတြနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္တဲ့အတြက္ အဆင့္တိုင္းကို အေသးစိတ္ အရပ္ဘက္က လိုက္ၿပီး စီမံခန္႕ခြဲေပးေနမယ္ဆိုရင္ တပ္မေတာ္ရဲ႕ မူလတန္ဖိုးေတြ ယုတ္ေလ်ာ့ပ်က္စီးႏိုင္တဲ့အတြက္ အခုလို လြတ္လပ္စြာ စီမံခြင့္ေတြ မ်ားမ်ားႀကီး ေပးထားဖို႕ လိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၀(ခ) မွာ "တပ္မေတာ္သည္ တပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥအားလံုးကို လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႕ခြဲ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ရွိသည္။" လို႕ ျပဌာန္းထားၿပီး လက္ေတြ႕မွာလည္း အရပ္ဘက္က တပ္မေတာ္ရဲ႕ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႕ခြဲ ေဆာင္ရြက္မွဳကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္တာမ်ိဳး မေတြ႕ရပါဘူး။

    ဥပေဒသ အမွတ္သံုး။    အရပ္ဘက္ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အရည္အခ်င္းကို ျမွင့္တင္ရမယ္ဆိုတာက ဥပေဒသ အမွတ္သံုး ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္ကို ဒီမိုကေရစီနည္းလမ္းတက် တန္ဖိုးရွိရွိ အသံုး၀င္ေစခ်င္တယ္ဆိုရင္ တပ္မေတာ္က လိုက္နာက်င့္သံုးရမယ့္ မဟာဗ်ဴဟာကို အရပ္ဘက္ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြက ခ်မွတ္ေပးရမယ္ဆိုတာ ဥပေဒသ အမွတ္တစ္မွာ ေျပာထားၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္လို တပ္မေတာ္ေလွ်ာက္ရမယ့္လမ္းကို သတ္မွတ္ျပဌာန္းေပးမယ့္ အရပ္ဘက္ေခါင္းေဆာင္ေတြက မိမိကိုယ္တုိင္လည္း အရည္အခ်င္းျပည့္၀ေနဖို႕လိုအပ္ၿပီး အနည္းဆံုးေတာ့ တပ္မေတာ္အေၾကာင္း အူမေခ်းခါးမက်န္ သိနားလည္တဲ့ ပညာရွင္ေတြရဲ႕ ကြ်မ္းက်င္မွဳ အကူအညီကိုလည္း မလြဲမေသြ ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲသည္ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္ဆိုသူေတြကလည္း သာမန္ကာရွန္ကာ အေပၚယံသေဘာေလာက္ သိထား႐ံုနဲ႕ မလံုေလာက္ဘဲ မိမိတပ္မေတာ္ရဲ႕ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံုေတြ တပ္မေတာ္သားေတြရဲ႕ ရာထူးအဆင့္ေနရာ သတ္မွတ္ျခင္းဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ တပ္မေတာ္သားေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္း အရည္အေသြး သေဘာတရားနဲ႕ ခံယူခ်က္ေတြ စာရြက္ေပၚကစြမ္းေဆာင္ရည္တင္မဟုတ္ဘဲ ေျမျပင္ အမွန္တကယ္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္မွဳေတြ အားသာခ်က္ အားနည္းခ်က္ေတြ ရင္ဆုိင္ေနရတတ္တဲ့ အခက္အခဲနဲ႕ လုပ္ငန္းတာ၀န္အေပၚ ထားရွိတဲ့ အျမင္ေတြ သာမကပဲ ေန႕စဥ္စားသံုးတဲ့ ရိကၡာေတြက အမွန္တကယ္ သင့္ေလ်ာ္ေလာက္ငမွဳ ရွိမရွိ စစ္၀တ္တန္ဆာနဲ႕ လက္နက္ခဲယမ္းေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕မွဳရွိမရွိ စတာေတြအထိ အေသးစိတ္ သိရွိေနေအာင္ ေလ့လာထားဖို႕ လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၾကက္ခ်ည္ႀကိဳးနဲ႕ ဆင္ကို ခ်ည္လို႕မရသလို ဆင္ခ်ည္ႀကိဳးနဲ႕လည္း  ၾကက္ကို ခ်ည္လို႕ မရဘူးဆိုတဲ့ စကားလိုပဲ အရပ္ဘက္ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ ဆုိသူေတြ ခ်မွတ္ေပးတဲ့ လမ္းစဥ္ဟာ တပ္မေတာ္ရဲ႕ လက္ရွိအေျခအေန သေဘာသဘာ၀ေတြနဲ႕ ကိုက္ညီဖို႕ လိုသလို၊ မျဖစ္မေန က်င့္သံုးလိုက္နာရမယ့္ မူ၀ါဒေတြ ခ်မွတ္မယ္ဆိုရင္လည္း အဲသည္မူ၀ါဒေတြနဲ႕ ကိုက္ညီေအာင္ တပ္မေတာ္ကို ပံုသြင္းေပးဖို႕ လုိအပ္မွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ တပ္မေတာ္ကို ထိန္းသိမ္းကိုင္တြယ္မယ့္ အရပ္ဘက္ ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ၀န္းရံထားတဲ့ က်ြမ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားရဲ႕ အရည္အခ်င္းကိုလည္း  ထက္ထက္ျမက္ျမက္ျဖစ္ေအာင္ ျမွင့္တင္ထားဖို႕ လုိအပ္တာျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံံမွာ တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ ပညာရွင္အဆင့္ ကြ်မ္းက်င္သူေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲ ဆိုတာရယ္ သူတို႕ရဲ႕ က်ြမ္းက်င္မွုအဆင့္ ဘယ္ေလာက္အတိုင္းအတာထိ ရွိသလဲ ဆိုတာရယ္ကေတာ့ စာေရးသူကုိယ္တုိင္လည္း အေျဖသိခ်င္ေနတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႕ ေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖက ဟင့္အင္းဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီကို ရွင္သန္ႀကီးထြားေအာင္ ေရေလာင္းေပါင္းသင္ ေျမေတာင္ေျမွာက္ၾကမယ့္ ယေန႕ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္မ်ား သို႕မဟုတ္ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားနဲ႕ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက အဲသည္တာ၀န္ကို မေမ့မေလ်ာ့ ထမ္းေဆာင္ေပးၾကပါလို႕ ပန္ၾကားလိုပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွတ္ေလး။ ျပည္တြင္း လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ စီမံခန္႕ခြဲရာမွာ တပ္မေတာ္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ပိုင္းျခားထားပါဆိုတာကေတာ့ ဥပေဒသ အမွတ္ ေလး ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ တပ္မေတာ္ေတြရဲ႕ မူလတာ၀န္ဟာ တိုင္းျပည္ကို ျပည္ပရန္က ကာကြယ္ေပးဖို႕ အဓိက ျဖစ္ၿပီး ျပည္တြင္းလံုၿခံဳေရးတာ၀န္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး တပ္မေတာ္ကို တာ၀န္ေပးထမ္းေဆာင္ေစေလ့ မရွိပါဘူး။ အမိန္႕နာခံၿပီး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ေယာက်္ားဘသားမ်ားသာ အလ်င္အျမန္ ၀င္ေရာက္ကူညီေပးမွ အဆင္ေျပမယ့္ ေရႀကီးတာ ငလ်င္လွဳပ္တာလို သဘာ၀ေဘး ကယ္ဆယ္ေရး လုပ္ငန္းေတြကလြဲၿပီး တပ္မေတာ္ကို ျပည္တြင္းလံုၿခံဳေရးတာ၀န္ေပးအပ္မယ္ဆိုရင္ သက္ဆိုင္ရာ အရပ္ဘက္ အာဏာပိုင္ရဲ႕ ကြပ္ကဲမွဳေအာက္မွာသာ တရားရံုးအမိန္႕နဲ႕ လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ အရပ္ဘက္လံုၿခံဳေရးအကူအညီေပးျခင္း (aid to civil power) ဆိုတာမ်ိဳးကိုေတာင္ ေသခ်ာေလ့က်င့္ၿပီးမွ အရပ္ဘက္အာဏာပိုင္ရဲ႕ ညႊန္ၾကားခ်က္အတိုင္း အတိအက် ေဆာင္ရြက္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအကူအညီမ်ိဳးဆိုတာကလည္း မလႊဲမေရွာင္သာမွသာ ယူသင့္တဲ့အရာျဖစ္ၿပီး ျပည္တြင္း လံုၿခံဳေရးကိစၥရပ္ေတြမွာ တပ္မေတာ္ရဲ႕အားကို အလြယ္တကူ ယူသံုးေနမယ္ဆိုရင္ တပ္မေတာ္ရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ကိုလည္း ထိပါးေစႏိုင္တာမို႕လို႕ အခုလို ကန္႕သတ္ထားရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရသစ္တက္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္းျဖစ္ပြားတဲ့ ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္အခ်ိဳ႕မွာ တပ္မေတာ္ရဲ႕ အကူအညီကို အကန္႕အသတ္နဲ႕ သာ အသံုးခ်ခဲ့တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွတ္ငါး။ တပ္မေတာ္ဆိုတာ ဒီမုိကေရစီကုိပဲ ၀န္းရံရမယ္ဆိုတာက ဥပေဒသ အမွတ္ငါးျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ပုဂၢိဳလ္အဖြဲ႕အစည္း တစ္ဦးတစ္ဖြဲ႕ကို သစၥာခံတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ဒီမိုကေရစီအရ တက္လာတဲ့ အစိုးရရဲ႕ အာေဘာ္အတိုင္း အလုပ္လုပ္တာကို ဆိုလိုပါတယ္။ ႏိုင္ငံေရးမွာလည္း တပ္မေတာ္ဟာ ပါတီစြဲမထားဘဲ ဘယ္ႏိုင္ငံေရးပါတီ ဘယ္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ကိုမွ ၾသဇာခံတာမ်ိဳး ဘက္လိုက္တာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရးနဲ႕ ပတ္သက္ရင္ တပ္မေတာ္က ကိုယ့္လမ္းေၾကာင္းကိုယ္ေလွ်ာက္ၿပီး ဒီမိုကေရစီကို ကူညီပံ့ပိုးတာကို ေျပာလိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုမွလည္း တပ္မေတာ္ဟာ ခိုင္မာတဲ့ သမာသမတ္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအျဖစ္ ႏိုင္ငံေရး အေရာင္အေသြးကင္းကင္း ရပ္တည္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွတ္ေျခာက္။    ဥပေဒသ အမွတ္ငါးမွာ ပါတဲ့အတိုင္း တက္လာတဲ့ အစိုးရရဲ႕ အာေဘာ္အတိုင္း အလုပ္လုပ္တယ္ ဆိုေပမယ့္ ဥပေဒျပဳမ႑ိဳင္ကလည္း အနီးကပ္ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေနရမယ္ လို႕ ဆိုလုိပါတယ္။ တပ္မေတာ္ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအစိုးရရဲ႕ အာေဘာ္အတိုင္း အလုပ္လုပ္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ တစ္ခုတည္းကို တာ၀န္ခံေန႐ံုနဲ႕ မၿပီးဘဲ လႊတ္ေတာ္ကလည္း တပ္မေတာ္ရဲ႕ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္မွဳေတြနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ေစာင့္ၾကပ္ၾကည့္ရွဳ ေလ့လာေနရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ ကာကြယ္ေရးနဲ႕လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ အၿမဲတမ္းေကာ္မတီေတြ ဖြဲ႕စည္းထားေလ့ရွိၿပီး တပ္မေတာ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မွဳေတြကို ထိန္းမတ္ေပးဖို႕အတြက္ သာမက တပ္မေတာ္ရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႕အတြက္ ပါ အၿမဲတမ္းေလ့လာေစာင့္ၾကည့္ေနၿပီး လိုအပ္ရင္ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေခၚယူၾကားနာတာမ်ိဳးေတြလုပ္ၿပီး ထိန္းေက်ာင္းေပးတာေတြ လုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၁၅(ခ) နဲ႕ ၁၄၇(ခ) တို႕မွာ " ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားကိုလည္းေကာင္း တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားကိုလည္းေကာင္း ေလ့လာတင္ျပေစရန္ အေၾကာင္းေပၚေပါက္ပါက ျပည္သူ႕လႊြတ္ေတာ္နဲ႕ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္တို႕ဟာ ကာကြယ္ေရးနွင့္ လံုၿခံဳေရး ေကာ္မတီကို တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ကာလသတ္မွတ္၍ ဖြဲ႕စည္းရမည္။ တပ္မေတာ္သား မဟုတ္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကိုလည္း လိုအပ္ပါက ထည့္သြင္း ဖြဲ႕စည္းႏုိင္သည္ " လို႕ ျပဌာန္းထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွွတ္ခုနစ္။    တပ္မေတာ္ကလည္း အမိန္႕နာခံဖို႕ အသင့္ရွိေနရမွာ ျဖစ္ၿပီး အမိန္႕မနာခံသူကုိလည္း အစိုးရက အေရးယူဖို႕လိုတယ္လို႕ ဥပေဒသ အမွတ္ခုနစ္က ဆိုပါတယ္။ တပ္မေတာ္သားနဲ႕ ႏိုင္ငံေရးသမားဆိုတာ နဂိုကတည္းက မတူညီတဲ့ သေဘာသဘာ၀ ရွိတဲ့အတြက္ အယူအဆေတြလည္း ကြဲလြဲတတ္ပါတယ္။ ထင္ရွားတဲ့ ဥပမာ ျပရရင္ ကိုရီးယားကြ်န္းဆြယ္ စစ္ပြဲကာလအတြင္းက စစ္ေရးေအာင္ျမင္မွဳေတြ အမ်ားႀကီးရေနတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မက္အာသာ နဲ႕ အေမရိကန္သမၼတ ထ႐ူးမင္းတို႕ဟာ တ႐ုတ္ျပည္ဘက္ထိ ဗံုးႀကဲမလား မႀကဲဘူးလား ဆိုတာနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး လူသိရွင္ၾကား သေဘာထား ကြဲလြဲခဲ့ၾကပါတယ္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မက္အာသာက လုပ္ခ်င္တာကို သမၼတက သေဘာမတူပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး ၁၉၅၁ ဧၿပီလမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး မက္အာသာကို သမၼတက ရာထူးကေနအနားေပးခဲ့ပါတယ္။ အေမရိကန္္လို ဒီမိုကေရစီ ႏို္င္ငံႀကီးမွာေတာင္ စစ္ဆင္ေရး သေဘာတရားနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး သမၼတနဲ႕ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးတို႕ သေဘာထားကြဲလြဲတာရွိၿပီး အမိန္႕မနာခံလို႕ အေရးယူေဆာင္ရြက္ခဲ့ရတာ ရွိပါတယ္။  ျမန္မာႏိုင္ငံမွာေတာ့ လက္ရွိ အစိုးရနဲ႕ တပ္မေတာ္တို႕ဟာ သေဘာအယူအဆ ထပ္တူထပ္မွ် ရွိေနတယ္လို႕ အစိုးရေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူတစ္ဦး မၾကာေသးမီက ေျပာၾကားခဲ့တာ ေတြ႕ရပါတယ္။

    ဥပေဒသ အမွတ္ရွစ္။    တပ္မေတာ္ဆိုင္ရာ သင့္ေလ်ာ္တဲ့အႀကံဥာဏ္မ်ားကို တပ္မေတာ္က အရပ္ဘက္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို ေပးရမယ္ဆိုတာက ဥပေဒသ အမွတ္ရွစ္ ျဖစ္ပါတယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ျဖစ္တဲ့ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ လိုအပ္တဲ့ ဥပမာ စစ္ေရးဆိုင္ရာ အႀကံဥာဏ္နဲ႕ မူ၀ါဒေရးရာ ေထာက္ခံအႀကံျပဳခ်က္မ်ိဳးေတြ တပ္မေတာ္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးသင့္တဲ့ လိုအပ္ခ်က္ စတဲ့ အႀကံျပဳခ်က္ေတြကို အရပ္ဘက္ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြကို ေပးရမယ္လို႕ ဆိုလိုပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း အစိုးရကို ဟိုဟာလုပ္သင့္တယ္ ဒီဟာလုပ္သင့္တယ္ စတဲ့ ေ၀ဖန္အႀကံေပးမွဳမ်ိဳးကို လူသိရွင္ၾကား မလုပ္မိဖို႕ေတာ့ တပ္မေတာ္အေနနဲ႕ သတိျပဳ ေရွာင္က်ဥ္ရမယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။

    အခုတင္ျပခဲ့တာေတြကေတာ့ ဒီမိုကေရစီ အကူးအေျပာင္းကို ညင္ညင္သာသာ ေခ်ာေခ်ာေမြ႕ေမြ႕ ကူးေျပာင္းတဲ့ေနရာမွာ အေရးႀကီးတဲ့ စစ္ဘက္-အရပ္ဘက္ ဆက္ဆံေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒသ ရွစ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသင္ခန္းစာကို ပို႕ခ်ခဲ့တဲ့ Proffessor Nigel Gould-Davies ဟာ ေအာက္စ္ဖို႕တကၠသိုလ္မွာ ကထိက၊ ဂြ်န္ေဟာ့ကင္း တကၠသိုလ္မွာ ပါေမာကၡနဲ႕ အျခားတာ၀န္မ်ား ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ အဂၤလန္ႏိုင္ငံံက အဆင့္ျမင့္သံတမန္တစ္ဦး ျဖစ္ပါတယ္။ International Center of Excellence at Yangon University မွာ ၂၀၁၄ ေမလ ၅ ရက္ကေန ဇြန္လ ၁၁ ရက္အထိ Comparative Transitions to Democracy ဘာသာရပ္ကို ေဆြးေႏြးပို႕ခ်ခဲ့ပါတယ္။

( The Voice Daily သတင္းစာတြင္ ၂၀၁၄ ေအာက္တိုဘာလ ၃၁ ရက္ေန႕တြင္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္)
http://www.thevoicemyanmar.com/index.php/perspective/item/3754-ayb

No comments:

Post a Comment